لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۰

نشست کمیسیون مشترک برجام در وین برگزار می شود


این نشست قرار است با حضور عباس عراقچی و هلگا اشمیت و مقام های شش قدرت جهانی برگزار شود.
این نشست قرار است با حضور عباس عراقچی و هلگا اشمیت و مقام های شش قدرت جهانی برگزار شود.

اتحادیه اروپا و ایران خبر دادند که نشست کمیسیون مشترک برجام روز سه شنبه، پنجم اردیبهشت،در وین برگزارمی شود و طرفین درباره تحریم ها و موضوعات هسته ای گفت و گو خواهند کرد.

براساس این گزارش ها، این نشست با حضور عباس عراقچی،معاون وزیر خارجه ایران، هلگا اشمیت، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نمایندگان کشورهای گروه ۱+۵ برگزار خواهد شد.

بهرام قاسمی،سخنگوی وزارت خارجه ایران، پیش از این گفته بود که مخالفت بریتانیا با درخواست ایران برای خرید ۹۵۰ تن کیک زرد از قزاقستان احتمالا در جلسه کمیسیون مشترک در پنجم اردیبهشت مطرح خواهد شد.

پیش از آن نیز علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، خبر داده بود که جمهوری اسلامی درخواست خرید ۹۵۰ تن کیک زرد از قزاقستان را به دبیرخانه کمیسیون مشترک برجام ارجاع داده و اجرای این توافق تنها در انتظار اعلام موافقت بریتانیا است.

پس از اجرایی شدن توافق اتمی وین اعلام شد که کمیسیون مشترکی مرکب از ایران و کشورهای ۱+۵ با هدایت و هماهنگی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به «مراقبت و نظارت اجرای کامل و مؤثر برجام» ادامه خواهد داد.

از زمان اجرایی شدن برجام، این کمیسیون مشترک تاکنون چند بار تشکیل جلسه داده که عمده مطالب مورد بررسی در آن موضوع فروش آب سنگین ایران، موضوع مشکلات بانک‌های اروپایی برای مشارکت در ایران و همچنین طرح «پنج، شش پرونده جدی» از سوی ایران دربارهٔ «زیر پا گذاشته شدن روح برجام» از سوی آمریکا بوده است.

عباس عراقچی،معاون وزیر خارجه ایران،روز دوشنبه همچنین در وین با یوکیا آمانو،مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، دیدار کرد.

آقای عراقچی پس از این دیدار اعلام کرد که ایران به تعهدات خود در توافق اتمی وین پایبند بوده اما طرف مقابل«به طور کامل» به تعهدات خود پایبند نبوده است.

وی تاکید کرد که بین ایران و آژانس «بسیار روان و خوب» است اما« همواره مشکلاتی هست و موانعی ایجاد می شود که با کار کارشناسی رفع می شود».

مقام‌های دولت دونالد ترامپ از جمله رکس تیلرسون، وزیر خارجه، از«بازبینی کامل» توافق اتمی وین سخن گفته‌اند اما مقام‌های ایرانی تاکید کرده‌اند که از نظر تهران توافق اتمی وین «تمام شده است» و ایران با دولت آمریکا درباره این توافق وارد مذاکره سیاسی جدید نخواهد شد.

در همین حال دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز ۳۱ فروردین ایران را متهم کرده بود که «مطابق روح توافق هسته‌ای عمل نمی‌کند».

دو روز پس از این سخنان،محمد جواد ظریف،وزیر خارجه ایران در مقابل آمریکا را متهم کرد که نه به روح برجام و نه به متن آن پایبندی دارد.

وزارت خارجه ایران در پنجمین گزارش خود از اجرای توافق اتمی وین اعلام کرده که مواضع مقام‌های دولت دونالد ترامپ «تردیدهایی را در مورد جدیت» آمریکا «در ایفای کامل و با حسن نیت تعهداتش» دراین توافق، ایجاد کرده است.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز بر پایبندی این اتحادیه به توافق هسته‌ای تاکید کرده است.

XS
SM
MD
LG