لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۹

ایران قرارداد صادرات روزانه ١٠٠ هزار بشکه نفت به روسیه را «امضاء می‌کند»


بیژن نامدار زنگنه و الکساندر نواک
بیژن نامدار زنگنه و الکساندر نواک

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران بعد از دیدار با الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در روز سه‌شنبه سوم اسفند اعلام کرد که «ظرف دو هفته آینده و با امضای توافقنامه‌ای روزانه ١٠٠ هزار بشکه نفت خام به روسیه صادر خواهیم کرد».

به گزارش شانا، نهاد مطبوعاتی وزارت نفت ایران، بر اساس این توافق، نفت خام ایران به روسیه تحویل و به مقاصدی که این کشور اعلام می‌کند، صادر خواهد شد.

خبرگزاری تاس روسیه نیز گزارش داده است که محموله‌های نفتی ایران به شرکت لوک اویل فروخته می شود. این شرکت روسی تاکنون نیز چندین تک محموله نفتی برای مصرف در پالایشگاههای خود در کشورهای اروپای شرقی خریده است، اما با عقد قرارداد، فروش نفت ایران طولانی مدت و مدام خواهد بود.

وزیر نفت همچنین گفت که «پنجاه درصد از ارزش محموله‌های صادراتی یاد شده، در مواعد مشخص به صورت نقد به ایران پرداخت می شود و مابقی آن نیز برای تأمین مالی واردات کالاهای روسی مورد نیاز ایران، هزینه خواهد شد».

وی تاکید کرد که این قرارداد تهاتر (معامله کالا به کالا) نیست بلکه برخی از کالاهایی که نیاز داریم را از روسیه در قبال فروش نفت وارد می کنیم.

ایران از سال ۲۰۱۵، حتی قبل از برچیده شدن تحریمها با روسیه توافق کرده بود که روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت خود به این کشور بفروشد، اما بر سر جزئیات این توافق و نحوه پرداخت پول نفت ایران اختلاف نظر وجود داشت. در برخی موارد نیز مقامات دو طرف گفته بودند که این معامله به منزله فروش نفت نیست، بلکه معاوضه نفت (سوآپ) است، بدین ترتیب که ایران در پایانه نفتی نکا در دریای خزر نفت روسیه را تحویل گرفته و معادل همان میزان، نفت خود را در خلیج فارس تحویل مشتریان روسیه دهد.

درباره بازپرداخت نیمی از ارزش نفت خام صادراتی ایران به روسیه از طریق واردات کالا نیز شرکتهای روسی احتمالا با صادرات تجهیزات صنعت نفت به ایران بدهی خود را تصویه کنند. تاکنون شرکتهای روسی، از جمله لوک اویل هفت تفاهمنامه برای توسعه میادین نفتی ایران امضا کرده اند. ایران در نظر دارد تا پنج سال آینده ۱۰۰ میلیارد دلار در ۴۹ میدان نفت و گاز خود از طریق اعلام مناقصه بر اساس قراردادهای مدل جدید نفتی موسوم به «آی پی سی» سرمایه گذاری کند و امیدوار است ۸۰ درصد این مبلغ از شرکتهای خارجی جذب شود.

در این میان اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران نیز سه‌شنبه در دیدار با ایگور شووالف، معاون اول نخست وزیر روسیه، مناسبات میان دو کشور را رو به رشد ارزیابی و با اشاره به مذاکره شرکت‌های روسی برای حضور و مشارکت در پروژه‌های نفت و انرژی در ایران، گفت که «علاقه‌مند هستیم توافق‌های امضا شده میان دو کشور در بخش نفت و انرژی اجرا شود».

XS
SM
MD
LG