لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۴

مطهری: شرط نامزدی احمدی نژاد برای ریاست جمهوری محاکمه در دادگاه است


علی مطهری
علی مطهری

علی مطهری،نماینده تهران در مجلس،در واکنش به احتمال حضور مجدد محمود احمدی نژاد،رئیس جمهوری سابق ایران، در عرصه سیاست و نامزد شدنش در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ گفت که او پیش از نامزد شدن «باید محاكمه شود».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا،آقای مطهری روز سه شنبه، ۷ اردیبهشت، در حاشیه یک نشست دانشجویی در دانشگاه علم وصنعت تاکید کرد که آقای احمدی نژاد، ابتدا باید «در خصوص اقدامات دوران هشت ساله ریاست جمهوری خود در دادگاه حضور یافته و پس از آن خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری آینده كند».

آقای مطهری همچنین گفت که محمود احمدی نژاد به دلیل عملکردش در دوره ریاست جمهوری« رایی نزد مردم نخواهد داشت».

محمود احمدی‌نژاد ۱۹ فروردین به آمل سفر کرده بود. برخی از رسانه‌های ایران آغاز سفرهای او را به معنای تلاش برای بازگشت به سیاست ایران و کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ توصیف کرده‌اند.

در مقابل اکبر ترکان، مشاور ارشد حسن روحانی، از آقای احمدی‌نژاد به عنوان «یک مهره سوخته» نام برده و گفته که دوره او «تمام شده‌ است».

در هفته‌های گذشته گزارش‌هایی درباره آخرین وضعیت پرونده شکایت از آقای احمدی‌نژاد منتشر شده و غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، اعلام کرده که این پرونده «در مرحله تحقیق مقدماتی» است.

درهمین حال محسن افتخاری، سرپرست دادگاه کیفری یک استان تهران، نیز روز سه‌شنبه، ۲۴ فروردین، گفته بود که پرونده وی «در مرحله استعلام از مراجع مختلف» قرار دارد.

آقای افتخاری دلیل طولانی شدن روند رسیدگی به این پرونده را استعلام‌های این دادگاه از «مراجع مختلف» ذکر کرده و گفته بود که طولانی شدن پرونده ارتباطی به سمت سابق آقای احمدی‌نژاد «ندارد».

نخستین جلسه دادگاه محمود احمدی‌نژاد در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران، پنج آذر ۹۲ بدون حضور او یا وکیلش برگزار شد که در ‌‌‌‌نهایت قاضی دستور به تجدید جلسه داد.

به فاصله کوتاهی پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲، محمود احمدی‌نژاد به دادگاه احضار شده بود اما سخنگوی قوه قضائیه احضار او را «کج‌سلیگقی» خوانده و گفته بود که مقامات قوه قضائیه از این موضوع اطلاع نداشتند.

روزنامه شرق پیش از این از وجود «۲۳ شکایت از محمود احمدی‌نژاد در قوه قضائیه» از جمله شکایت‌های مجلس خبر داده بود.

XS
SM
MD
LG