لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۳

تشدید بحران سیاسی عراق با اقدام نمایندگان در برکناری رییس پارلمان


سلیم الجبوری اقدام اعضای پارلمان عراق را خلاف قانون اساسی و بی‌اعتبار دانست.
سلیم الجبوری اقدام اعضای پارلمان عراق را خلاف قانون اساسی و بی‌اعتبار دانست.

گزارش ها حاکی است که شماری از اعضای پارلمان عراق، پنجشنبه ۲۶ فرودین، به برکناری سلیم الجبوری، رئیس و دو نایب رئیس پارلمان رای دادند؛ اقدامی که آقای الجبوری آن را خلاف قانون اساسی و بی‌اعتبار دانسته است.

این تحولات در نتیجه بحران سیاسی ناشی از اختلاف بر سر معرفی کابینه جدید از سوی حیدر العبادی، نخست وزیر عراق روی داده است. گروهی از نمایندگان خواستار معرفی دولتی تکنوکرات هستند و گروهی دیگر، به امتیازهای احزاب سیاسی در دولت پایبندند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عدنان الجنابی که به دلیل غیبت الجبوری، ریاست سنی جلسه پارلمان را بر عهده گرفت، به خبرنگاران گفت: «سرنگونی نخستین سرکرده سهم‌خواهی‌ها را به مردم عراق تبریک می‌گوییم».

او افزود: «پس از تکمیل حد نصاب قانونی ۱۷۴ نماینده که به شکل قانونی خواستار برکناری هیئت رئیسه پارلمان شدند، این هیئت رئیسه بر پایه قانون اساسی برکنار شد».

او ادامه داد: «هیئت رئیسه متشکل از رئیس پارلمان (سلیم الجبوری) ‌ و دو نایب رئیس (همام حمودی و آرام شیخ محمد) برکنار شدند».

الجنابی در ادامه گفت که روز شنبه، نامزدهای هیئت رئیسه می‌توانند ثبت نام کنند.

نیازی اغلو ،منشی جلسه هم اعلام رد: «در جلسه امروز با اجتماع ۱۷۳ نماینده حاضر، هیئت رئیسه برکنار شد». شایان ذکر است که پارلمان عراق، ۳۲۸ نماینده دارد.

پس از پارلمان عراق در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که ۱۷۱ نماینده از مجموع ۱۷۴ نماینده حاضر، به برکناری هیئت رئیسه رای مثبت دادند.

در نخستین واکنش به این اقدام، سلیم الجبوری، اقدام نمایندگان را در برکناری هیئت رئیسه، غیر قانونی دانست. او در کنفرانسی خبری گفت که فراخوانی برای تشکیل جلسه پارلمان داده نشده است.

الجبوری در بیان علت عدم حضور خود در جلسه پارلمان، گفت که نخست‌وزیر که قرار بود، دولت جدید خود را معرفی کند، در پارلمان حضور نیافت و شمار نمایندگان هم به حد نصاب نرسید؛ از همین رو جلسه رای‌گیری بر سر دولت جدید، به شنبه موکول شد.

بحرانی که باعث شد نمایندگان درخواست برکناری الجبوری را مطرح کنند، تعلیق جلسه روز سه‌شنبه گذشته پارلمان بود که قرار بود در آن نمایندگان بر سر ۱۴ وزیری که آقای العبادی پس از مذاکره با فراکسیون‌های سیاسی معرفی کرده، رای گیری کنند.

شمار زیادی از نمایندگان، رای‌گیری بر سر این فهرست را نپذیرفتند و خواستار رای گیری بر سر نخستین کابینه‌ای شوند که آقای العبادی هفته گذشته آن را معرفی کرده بود؛ کابینه‌ای از ۱۶ وزیر که از شخصیت‌های تکنوکرات و مستقل هستند. نخست وزیر عراق اما تحت فشار احزاب سیاسی که بر حضور نمایندگان خود دو دولت اصرار دارند، ناچار شد فهرست نخست را باز پس بگیرد و کابینه‌ای جدید معرفی کند.

این‌گونه بود که العبادی تصمیم به تعلیق جسه گرفت. اما مخالفان این اقدام با تحصن در صحن پارلمان واکنش نشان داده و خواستار برکناری هیئت رئیسه شدند.

حیدر العبادی با فشارهای مردمی و همچنین جریان صدر، در صدد اجرای اصلاحاتی شامل تغییر دولت و محدود کردن سهم‌خواهی‌های فرقه‌ای و سیاسی است. اما احزاب با نفوذ عراقی مخالف چنین اصلاحاتی هستند.

از روز سه‌شنبه، ده‌ها نماینده پارلمان عراق، در صحن پارلمان تحصن کرده‌اند. روز چهارشنبه آقای الجبوری برای برگزاری جلسه‌ای فوری به منظور رای دادن به کابینه جدید، به پارلمان رفت، اما درگیری فیزیکی میان برخی از نمایندگان باعث شد جلسه را بار دیگر تعلیق کند.

XS
SM
MD
LG