لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۸

استانداری سیستان و بلوچستان: رهبر گروه «انصار الفرقان» کشته شد


عکس منتشر شده در رسانه های ایران از جلیل قنبرزهی (نفر وسط)
عکس منتشر شده در رسانه های ایران از جلیل قنبرزهی (نفر وسط)

معاون امنیتی استاندارسیستان و بلوچستان اعلام کرد که جلیل قنبرزهی،فرمانده گروه «انصارالفرقان»، در حملات روزهای گذشته نیروهای سپاه پاسداران به ارتفاعات قصر قند در جنوب این استان کشته شده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی اصغر میر شکاری روز دوشنبه،۲۹ خرداد، گفت که جسد این فرد و چهار نفر از نیروهایش در اختیار نیروی زمینی سپاه پاسداران است.

براساس گزارش مقامات جمهوری اسلامی،در درگیری نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات با نیروهای گروه «انصار الفرقان» در روز چهارشنبه،۲۵ خرداد،پنج نفر دستگیر و دو نفر نیز کشته شدند.

پس از آن نیز روابط عمومی نیروی زمینی سپاه پاسداران از حمله به نیروهای گروه «انصار الفرقان» در ارتفاعات قصرقند در استان سیستان و بلوچستان خبر داده بود.

در بیانیه روابط عمومی سپاه پاسداران، هیچ اشاره‌ای به تعداد کشته‌شدگان دو طرف درگیر نشده بود.

با این حال وب سایت العربیه به نقل از مخاوی کلاش، فرمانده میدانی «انصار الفرقان» ، اعلام کرده بود که در درگیریهای روز چهارشنبه،۲۵ خرداد،در چابهار سه نیروی این گروه که آماده یک عملیات بوده اند، کشته شده اند و فردی دستگیر نشده است.

این فرمانده گروه «انصار الفرقان» همچنین اعلام کرده بود که در حمله سپاه پاسداران به ارتفاعات قصر قند هیچ یک از نیروهای این گروه کشته نشده اند.

سخنان معاون سیاسی استانداری سیستان و بلوچستان درباره کشته شدن فرمانده گروه انصارالفرقان در حالی بیان شده که وزارت اطلاعات درسال ۹۴ از کشته شدن فرمانده وقت این گروه خبر داده بود.

این وزارتخانه اعلام کرده بود که «هشام عزیزی معروف به ابوحفص البلوشی، فرمانده سیاسی نظامی» گروه «انصار الفرقان» و دو نفر از همراهانش در عملیات ماموران این وزارتخانه در روز دوم اردیبهشت ۹۴ کشته شدند.

خبرگزاری دولتی ایرنا در گزارش روز دوشنبه خود اعلام کرد که گروه «انصار الفرقان» از سال ۷۵ به وجود آمده است.

با این حال پیش از این وب سایت مشرق نیوز اعلام کرده بود که گروه «انصار الفرقان» از اتحاد دو گروه «انصار ایران» و «فرقان» به وجود آمده است.

گروه «انصار ایران» یکی از شاخه‌های جدا شده از گروه «جندالله» پس از اعدام عبدالمالک ریگی، رهبر این گروه، است.

گروه «انصار الفرقان» سال ۹۳ اعلام کرده بود که به قطار باربری سپاه پاسداران حمله کرده اما مقامات جمهوری اسلامی این ادعا را تکذیب کردند.

این گروه در سال‌های گذشته همچنین مسئولیت حمله به تعدادی از مرزبانان ایرانی را پذیرفته است.

مقامات جمهوری اسلامی همچنین این گروه را به انجام انفجار در مراسم عاشورا در چابهار در سال ۸۹ متهم می کنند که درآن دستکم ۳۸ نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

XS
SM
MD
LG