لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۰

صادق لاریجانی: قوه قضائیه تابع فشار افراد ذی نفوذ نیست


صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران
صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران

رئیس قوه قضائیه ایران تاکید کرد که این قوه با وجود به گفته او «هجمه‌های نادرست»، در رسیدگی به «پرونده‌های کلان و نورچشمی‌ها محکم ایستاده است» و «تابع فشار افراد ذی نفوذ نیست».

به گزارش خبرگزاری مهر، صادق لاریجانی روز دوشنبه، ۲۴ اسفند، گفت که قوه قضائیه در رسیدگی به پرونده‌های مختلف کار خود را «بدون در نظر گرفتن روابط و جو سازی‌های سیاسی و رسانه‌ای حسب قوانین و مقررات به درستی انجام داده است».

آقای لاریجانی اشاره‌ای به مصداقهای سخنان خود نکرده است.

پیش از این غلامحسین محسنی اژهای، معاون اول قوه قضائیه، اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، را متهم کرده بود که درباره پرونده فرزندانش به قوه قضائیه «فوق العاده فشار» آورده و گفته بود که مهدی هاشمی «همیشه یک نسخه از اسناد قوه قضائیه و بازرسی کل کشور» در رابطه با پرونده خود را در اختیار داشته است.

مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، از ۱۸ مردادماه گذشته در زندان اوین دوره محکومیت ۱۰ ساله خود را می‌گذراند.

در حالی که برخی از نمایندگان مجلس ایران و برخی از رسانه‌های اصولگرا، مهدی هاشمی را به دست داشتن در فسادهای اقتصادی در قراردادهای استات اویل و کرسنت متهم کرده‌اند، محمود علیزاده طباطبایی، وکیل مهدی هاشمی و فرزندان آقای هاشمی بار‌ها تأکید کرده‌اند که «موضوع اصلی» این پرونده، خود اکبر هاشمی رفسنجانی است، نه مهدی هاشمی.

درهمین حال فائزه هاشمی پیش از این گفته بود که حکم زندان برادرش با هدف «کم کردن» از حضور و تأثیر اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی صادر شده است.

مهدی هاشمی پیش از این بار‌ها خواستار پخش «کامل و بدون حاشیه» تمامی جلسات محاکمه‌اش از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شده است.

در همین حال یاسر هاشمی در مصاحبه‌ای با ویژه نامه نوروزی روزنامه آرمان گفته است که برادرش «همچنان به دنبال احقاق حقوق خود در علنی شدن وضعیت محاکمه است».

در روزهای گذشته نیز گزارشهایی درباره احضار فاطمه هاشمی، دیگر فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی به دادسرا منتشر شده بود.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، اما اعلام کرده که این احضار مربوط به پرونده سابق خانم هاشمی بوده است.

درهمین حال محمود علیزاده طباطبایی، وکیل فاطمه هاشمی، گفته است که موکلش در دادگاه پرونده سابق خود «با نماینده دادستان یک مقدار بحثشان شد که نماینده دادستان به عنوان توهین به قاضی شکایت کرده» و اکنون پس از دو سال او را احضار کردند.

علیمحمد بزرگواری، نمایندهٔ کهکیلویه درمجلس، در جلسه رأی اعتماد به وزیران دولت حسن روحانی مهدی هاشمی را «دله دزد» خوانده بود.

فاطمه هاشمی رفسنجانی ۲۱ مرداد ۹۲ در نامهای به علی لاریجانی، رئیس مجلس ضمن اعتراض به سخنان مطرح شده علیه برادرش، با اشاره به واکنش علی لاریجانی به پخش فیلم دیدار فاضل لاریجانی و سعید مرتضوی، در جریان استیضاح وزیر کار دولت محمود احمدی نژاد نوشته بود: «مجلس و قوه قضائیه موظف به رعایت حقوق مردم هستند. نه اینکه وقتی به برادر آقای علی لاریجانی تهمت می‌زنند، ایشان آن زلزلهٔ سیاسی را در کشور ایجاد کنند و برای بقیه واکنش عادی بگیرند».

پس از انتشار این نامه، پرونده فاطمه هاشمی اواخر مرداد سال ۹۲، در شعبه ۱۲ دادسرای فرهنگ و رسانه تشکیل و شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی تهران وی را به شش ماه حبس که به مدت دو سال تعلیق شده است، محکوم کرد.

فائزه هاشمی دیگر دختر آقای هاشمی رفسنجانی نیز پس از اینکه در دادگاه به شش ماه حبس و پنج سال محرومیت از فعالیتهای سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی محکوم شده بود، سال ۹۱ بازداشت شد و شش ماه زندان را گذراند.

«در جریان انتخابات اخیر هم شاهد مسئله نفوذ بودیم»

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنان رهبر جمهوری اسلامی درباره «نفوذ» گفت که در جریان انتخابات اخیر هم «شاهد پارهای آثار نفود بودیم».

صادق لاریجانی تاکید کرد که «دشمن با نفوذ در تصمیم گیری سیاستمداران به دنبال اهداف خود است».

آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پس از توافق اتمی وین بار‌ها درباره به گفته تلاش آمریکا برای «نفوذ» در ایران هشدار داده است.

وی روز ۲۸ بهمنماه مدعی شده بود که «رادیوی انگلیسی دارد به مردم ایران، مردم تهران دستورالعمل می‌دهد، به فلانی رأی بدهید به فلانی رأی ندهید».

در همین حال در جریان انتخابات هفتم اسفند بسیاری از محافظه کاران فهرست مورد حمایت اکبرهاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و فهرست مورد حمایت گروههای اصلاح طلب در انتخابات مجلس را «لیست انگلیسی» نامیدند.

در مقابل فائزه هاشمی در اظهارنظرهایی جداگانه «واژه هایی مانند نفوذ» را «توهم» خوانده و دلیل این حملات را نگرانی از احتمال رأی آوردن آقای هاشمی رفسنجانی دانسته بود.

در همین حال اکبر هاشمی رفسنجانی نیز «تعبیر لیست انگلیسی» را «توهین به فهم و شعور مردم ایران» دانسته بود و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، این اتهام‌ها را به مثابه «کوچک کردن» ملت ایران توصیف کرده بود.

XS
SM
MD
LG