لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۴

اردوغان به شهروندان ترک‌ در اروپا: پنج بچه بیاورید، شما آینده اروپا هستید


رجب طیب اردوغان
رجب طیب اردوغان

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه، روز جمعه شهروندان ترک مقیم اروپا را به داشتن دستکم پنج فرزند ترغیب کرده و به آنها گفته است:«شما آینده اروپا هستید.»

طی هفته‌های اخیر تنش بین ترکیه و کشورهای اروپایی بالا گرفته است. طی این مدت هلند و آلمان از برگزاری سخنرانی تبلیغاتی برخی سیاستمداران ترک به نفع همه پرسی تغییر قانون اساسی ترکیه درخاک خود جلوگیری کردند.

رجب طیب اردوغان نیز در واکنش بارها کشورهای اروپا را به رویکردی مانند« آلمان نازی» در قبال ترک‌ها متهم کرده است که این اظهارات واکنش‌های گسترده‌ای در اروپا داشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،آقای اردوغان روز جمعه در یک سخنرانی در شهر «اسکی‌شهر» در مرکز ترکیه، گفته است: از این جا می گویم، شهروندان من، خواهران و برادران در اروپا، بچه‌هایتان را به بهترین مدارس بفرستید، مطمئن شوید که خانواده‌هایتان در بهترین محله‌ها زندگی بکنند، بهترین ماشین‌ها را سوار بشوید و در بهترین خانه‌ها زندگی بکنید.

رجب طیب اردوغان تاکید کرده است: محلی که شما در آن زندگی و کار می کنید، اکنون میهن شما است، سرزمین مادری تازه.

وی اضافه کرده است: پنج بیاورید نه سه تا. شما آینده اروپا هستید.

رییس جمهوری ترکیه اضافه کرده است: این بهترین پاسخ به بی‌ادبی‌ها نسبت به شماست.

میلیونها ترک و ترک تبار در کشورهای مختلف اروپا زندگی مبکنند که، به گزارش خبرگزاری فرانسه، حدود دو و نیم میلیون تن از آنها واجد شرایط رای در انتخابات ترکیه هستند.

همه پرسی تغییر نظام پارلمانی به ریاستی در ترکیه قرار است روز ۲۷ فروردین (۱۶ آوریل) برگزار شود. اعضای دولت رجب طیب اردوغان کوشیده اند تا حمایت ترک‌ها در کشورهای اروپایی از این همه پرسی را جلب کنند.

XS
SM
MD
LG