لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۰

افزایش انتقادها و حملات لفظی مقام‌های ارشد ترکیه و اروپا علیه یکدیگر


اردوغان در جریان یک سخنرانی در استانبول بار دیگر از واژگان «فاشیست»  استفاده کرده و گفته است وقایع اخیر «نشانه افزایش نژادپرستی، فاشیسم و اسلام‌هراسی» در قاره اروپا است
اردوغان در جریان یک سخنرانی در استانبول بار دیگر از واژگان «فاشیست»  استفاده کرده و گفته است وقایع اخیر «نشانه افزایش نژادپرستی، فاشیسم و اسلام‌هراسی» در قاره اروپا است

در پی بالا گرفتن تنش‌ها میان شماری از کشورهای اروپایی و آنکارا، در رابطه با لغو برنامه‌های تبلیغاتی دولت ترکیه در برخی شهرهای اروپایی، حملات و انتقادهای لفظی میان دو طرف در سطح مقام‌های ارشد ادامه پیدا کرده‌است.

طی روزهای گذشته شماری از کشورهای اروپایی، به‌دلایلی که گفته شده ناشی از مسائل و نگرانی‌های امنیتی‌ست، جلوی برنامه‌های تبلیغاتی دولت آنکارا برای رای به‌ همه‌پرسی قانون اساسی را گرفته‌اند. قانون اساسی جدید، از جمله به افزایش اختیارات رئیس‌جمهوری و تمرکز قدرت در دست این نهاد می‌انجامد.

بامداد یک‌شنبه پلیس ضد شورش هلند برای پایان دادن به تجمع چندساعته شماری از هواداران رجب طیب اردوغان، در شهر روتردام، دست به مداخله زد.

ساعاتی پیش از آن فرود هواپیمای وزیر خارجه ترکیه به هلند لغو شده و رئیس‌جمهوری ترکیه نیز هلند را «بقایای نازی‌ها» توصیف کرده بود؛ اظهاراتی که شبیه آن را پس از لغو برنامه‌های تبلیغاتی دولت خود، در مورد کشور آلمان نیز بیان کرده بود.

حملات اردوغان طی ساعت‌های گذشته همچنان ادامه پیدا کرده‌است. به گزارش خبرگزاری دولتی ترکیه، آناتولی، رئیس‌جمهوری آن کشور ۲۲ اسفند ماه گفته است «چهره واقعی اروپا هویدا شده‌است». او در جریان یک سخنرانی در استانبول بار دیگر از واژگان «فاشیست» استفاده کرده و گفته است وقایع اخیر «نشانه افزایش نژادپرستی، فاشیسم و اسلام‌هراسی» در قاره اروپا است.

اردوغان در عین حال خواستار «اعمال تحریم» علیه دولت هلند شده‌ و آن کشور را «جمهوری موزفرش» توصیف کرده‌است؛ واژگانی در علوم سیاسی که در مورد خرده‌دیکتاتوری‌ها و دولت‌های بی‌ثبات و تحت رهبری مافیا یا گروه‌های بسته و خوکامه، بیان می‌شود.

حملات لفظی رئیس‌جمهوری ترکیه اما بی‌پاسخ نمانده است. مارک روته، نخست‌وزیر هلند گفته آنکارا باید بابت استفاده از واژگان «نازی» و «فاشیست» عذرخواهی کند. یورونیوز از آقای روته نقل کرده که گفته است «برخی از سیاستمداران ترکیه در مورد هلند با استفاده از نازیسم و فاشیسم صحبت می‌کنند. همان‌طور که شهردار روتردام هم گفت این کشور در زمان جنگ جهانی دوم توسط نازی‌ها بمباران شد. کاملا غیرقابل‌قبول است که به این شکل در مورد هلند حرف زده شود. آن‌ها باید بابت حرف‌هایشان معذرت‌خواهی کنند».

توماس دو مزیا، وزیر کشور آلمان نیز روز یک‌شنبه گفته او مخالف کارزارهای سیاسی وزرای دولت ترکیه در کشورش است و برای جلوگیری از این برنامه‌های تبلیغاتی نیز راه‌های قانونی وجود دارد.

آقای دو مزیا به شبکه «آ‌ ار د» گفته است «کارزار [تبلیغاتی] ترکیه، هیچ ارتباطی به آلمان ندارد».

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، نیز در پی توصیف آلمان به عنوان «بقایای نازی» گفته بود این اظهارات «غم‌انگیز» است. خانم مرکل در مورد کارزارهای تبلیغاتی دولت ترکیه در آلمان گفته «ما همچنان چنین چیزی را، اگر درخواست آن‌ها به‌موقع، در زمان مغتنم و به‌صورت آشکار انجام شود، شدنی می‌دانیم».

پیش از این شماری از کارزارهای دولتی ترکیه در اتریش و سوئیس نیز لغو شده بودند.

شماری نزدیک به ۱۱۶ هزار ترک‌تبار ساکن اتریش هستند، کشوری که نزدیک به ۹ میلیون نفر جمعیت دارد. سفارت ترکیه در واشینگتن شمار ساکنان ترک‌تبار آلمان را در سال ۲۰۱۱، بالغ بر ۴ میلیون نفر برآورد کرده بود. قانون آلمان به شهروندان آن کشور اجازه نمی‌دهد تبار خود را -برای نمونه در سرشماری‌ها- آشکار کنند. برآوردها حاکی‌ست رقمی بین ۴۰۰ هزار تا نیم میلیون ترک‌تبار نیز ساکن هلند هستند که نزدیک به ۲.۵ درصد از جمعیت آن کشور را شامل می‌شود.

XS
SM
MD
LG