لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۰

وزیران اتحادیه اروپا با تشدید تدابیر امنیتی و مرزی موافقت کردند


برنار کازنوو، وزیر کشور فرانسه، در نشست روز جمعه
برنار کازنوو، وزیر کشور فرانسه، در نشست روز جمعه

به دنبال حملات مرگبار پاریس، وزیران کشور و دادگستری اتحادیه اروپا روز جمعه ۲۰ نوامبر در نشستی اضطراری با تشدید تدابیر امنیتی برای مقابله با تهدیدهای تروریستی موافقت کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیران کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنین توافق کردند تا بازرسی‌ها از کلیه افراد و مسافرانی که قصد ورود به مرز‌های منطقه شنگن را دارند، سخت‌تر شود.

در همین حال، گزارش‌ها حاکی است که کمیسیون اتحادیه اروپا نیز خواستار ایجاد یک سازمان اطلاعاتی در سطح این اتحادیه شده است.

برنار کازنوو، وزیر کشور فرانسه، روز جمعه پیش از نشست گفته بود: «امیدورایم اروپا که تاکنون درخصوص شماری از مسایل اضطراری زمان زیادی را اتلاف کرده است، امروز تصمیم‌هایی ضروری را اتخاذ کند.»

به گزارش رویترز وزیران اروپایی توافق کرده‌اند که کنترل‌های تازه در خصوص نقل و انتقال‌های مالی و پولی در این اتحادیه اعمال کنند.

طبق این گزارش، برنار کازنوو در کنفرانس خبری در روز جمعه تاکید کرده است که اتحادیه اروپا می‌بایست قاطع و با قدرت اقدام کند.

اتین اشنایدر، وزیر کشور لوکزامبورگ که ریاست این نشست اضطراری را برعهده داشت، نیز تصریح کرده است: همه توافقم داشتیم که حمله به فرانسه، حمله‌ای بود که کل اروپا را هدف قرارداده بود.

درجریان حملات مرگبار پاریس در جمعه هفته گذشته دستکم ۱۳۰ نفر کشته شدند. در این حادثه هفت تن از مهاجمان نیز کشته شدند.

وزیر کشور لوکزامبورگ اضافه کرده است: اقدامات در سطح یک کشور کافی نیست، باید اقداماتی دز سطح اروپا انجام شود.

توماس دومیزیره، وزیر کشور آلمان نیز گفته است: ما اینجا هستیم تا نشان دهیم در کنار مردم فرانسه ایستاده‌ایم.

به گزارش رویترز، فرانسه از کوتاهی بلژیک در اقدامات نظارتی و امنیتی در خصوص افراد مظنون انتقاد کرده است.

گزارش مقام‌های امنیتی فرانسه حاکی است که عبدالحمید اباعود، یک بلژیکی مراکشی تبار، مغز متفکر حملات مرگبار جمعه‌شب پاریس بوده است.

عبدالحمید اباعود روز چهارشنبه در عملیات پلیس ویژه فرانسه در محله‌ای در شمال پاریس کشته شده است. در این عملیات همچنین حسنا آیه ابوالحسن که گفته می‌شود دختر عموی عبدالحمید اباعود بود، با منفجر کردن کمربند انتحاری‌اش کشته شد.

XS
SM
MD
LG