لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۷

واکنش فائزه هاشمی به حملات اخیر؛ مهم نیست باید هزینه داد


فائزه هاشمی در کنار فریبا کمال آبادی
فائزه هاشمی در کنار فریبا کمال آبادی

در حالی که اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، از دیدار دخترش با یکی از مدیران جامعه بهایی ایران انتقاد کرده است، فائزه هاشمی نیز گفته است، خانواده‌اش طی سال‌های اخیر تحت فشارهای شدیدتری بوده و مهم نیست باید هزینه داد.

طی روزهای اخیر عکس‌های شماری از فعالان مدنی از جمله نسرین ستوده، ژیلا بنی‌یعقوب، ساجده عرب سرخی و مهسا امرآبادی به همراه فریبا کمال آبادی، یکی از مدیران جامعه بهایی که از زندان به مرخصی آمده، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، اما عکس فائزه هاشمی، نماینده مجلس پنجم و فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی به همراه این عضو شورای بهاییان ایران واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشته است.

به دنبال انتشار عکسی از فائزه هاشمی، مدیرمسئول روزنامه توقیف شده زن، درمنزل فریبا کمال آبادی، شخصیت‌ها و رسانه‌های اصولگرا با انتقاد از این اقدام خواستار واکنش رییس مجمع تشخیص مصلحت شده‌اند.

در همین زمینه، اکبر هاشمی رفسنجانی در گفت‌و‌گو با روزنامه جمهوری اسلامی که روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت منتشر شده گفته است: «فائزه اشتباه بدی کرده و باید آن را تصحیح و جبران کند.»

این در حالی است که فائزه هاشمی در خصوص واکنش‌ها به عکسش به همراه فریبا کمال آبادی به بخش فارسی «یورنیوز» گفته است، که خلافی مرتکب نشده و پشیمان نیست.

خانم هاشمی اظهار داشت: من به دیدن خانم کمال‌آبادی رفتم به دلیل اینکه هم‌بندی من بود و شش ماه با هم زندگی کردیم و بعد از هشت سال برای پنج روز مرخصی آمده و این دیدار خیلی چیز عادی و معمولی و مسئله پیش‌پاافتاده‌ای است.»

فائزه هاشمی در سال ۱۳۹۱ به مدت شش ماه زندانی شد. دادگاه همچنین وی را به مدت پنج سال از فعالیت های اجتماعی، سیاسی و مطبوعاتی محروم کرده است.

مدیرمسئول روزنامه توقیف شده زن اضافه کرده است: «جمهوری اسلامی در واقع با زندانی کردن من، سبب این آشنایی و ارتباطات و سبب باز شدن دریچه دیگری در زندگی من شد. بار‌ها گفته‌ام من این زندان را خیلی دوست داشتم و بسیار تجربه گران‌بهایی برای من بود.»

وی تصریح کرده است: «من کار خطایی نکرده‌ام که بخواهم مخفی بماند یا نگران باشم. پرسیدند عکس بگیریم؟ گفتم بگیرید چه اشکالی دارد؟ من کار خطایی نکرده‌ام و عادت هم به مخفی کاری ندارم خانواده ما اصلاً این‌طوری هستند و خیلی‌ها معتقد هستند چوب‌هایی که ما می‌خوریم و هزینه‌هایی که می‌دهیم به خاطر صداقت و سادگیمان است که نمی‌توانیم دروغ‌گو باشیم و تظاهر کنیم. الآن هم پشیمان نیستم.»

این نماینده سابق مجلس ایران با اشاره به اینکه «عکس‌العمل‌ها نسبت به دیدارش با یکی از مدیران جامعه بهایی ناشی از دغدغه‌ای دینی نیست»، گفته است: «نگاه من به این عکس‌العملی که این‌ها نشان می‌دهند نگاه دینی نیست یعنی معتقد نیستم به خاطر دین این کار‌ها را می‌کنند و دغدغه دین دارند. اگر دغدغه دین داشتند رفتار خودشان را اصلاح می‌کردند و اینقدر به نام دین ظلم نمی‌کردند.»

فائزه هاشمی همچنین با اشاره به اینکه «نخستین بار» نیست که پدرش و خانواده‌اش تحت فشار قرار می‌گیرند، تصریح کرده است: این موج هم می‌گذرد من نگران نیستم، نگذشت هم مهم نیست باید هزینه داد.

به گفته جامعه بهاییان اروپا، حدود ۳۰۰ هزار بهایی در ایران زندگی می‌کنند اما قوانین جمهوری اسلامی، بهاییت را به عنوان دین به رسمیت نمی‌شناسد و بهاییان در ایران از حق تحصیل در دانشگاه و استخدام در دستگاه‌های دولتی محروم هستند.

جامعه بهایی می‌گوید که پس از انقلاب سال ۵۷، بیش از ۲۰۰ بهایی از سوی حکومت ایران کشته شده‌ و هزاران بهایی دستگیر شده و مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

فريبا کمال آبادی، جمال الدين خانجانی، عفيف نعيمی، سعيد رضايی، بهروز توکلی، وحيد تيزفهم و مهوش ثابت، عضو جمعی به نام «ياران» بودند که در سال ۱۳۸۷ بازداشت شدند. جمع یاران وظيفه مديريت جامعه بهايی در ايران را برعهده داشت.

طی سال ها اخير گزارشگران ويژه حقوق بشر سازمان ملل متحد، اتحاديه اروپا، آمريکا و شماری از نهادهای بین المللی حقوق بشری ازتداوم تبعيض و نقض حقوق شهروندان بهايی در ايران انتقاد کرده اند.

XS
SM
MD
LG