لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۵

«گروه اقدام مالی» تعلیق محدودیت‌های مالی ایران را تمدید کرد


گروه بین المللی اقدام مالی می گوید، به نظارت بر اقدامات ایران در راستای اجرای برنامه عملیاتی ادامه می دهد.
گروه بین المللی اقدام مالی می گوید، به نظارت بر اقدامات ایران در راستای اجرای برنامه عملیاتی ادامه می دهد.

گروه بین المللی اقدام مالی (FATF) که با پولشویی و تامین مالی تروریسم در جهان در مبارزه می کند، روز جمعه اعلام کرده است، با توجه به اقدامات انجام شده توسط ایران در یکسال گذشته و پایبندی این کشور به تعهداتش، همچنان محدودیت‌های مالی تهران را معلق نگه خواهد داشت.

گروه بین المللی اقدام مالی تیرماه سال گذشته محدودیت ها علیه ایران را به مدت یک سال متوقف کرده بود.

گروه بین المللی اقدام مالی در بیانیه‌ای که روز جمعه دوم تیرماه در وب سایت خود منتشر کرد،گفته است: با توجه به این که ایران نشان داده است که به تعهدات سیاسی خود پایبند بوده است و گام هایی را نیز در جهت اجرای چارچوب «برنامه عملیاتی» برداشته است، این گروه تصمیم گرفت تا تعلیق اقدامات علیه ایران ادامه یابد.

طبق این گزارش، این تصمیم در جریان نشست اعضای گروه بین المللی اقدام مالی بین ۲۸ خردادماه تا دوم تیرماه در اسپانیا اتخاذ شده است.

با این حال، گروه بین المللی اقدام مالی در بیانیه خود تاکید کرده است که به نظارت بر اقدامات ایران در راستای اجرای برنامه عملیاتی ادامه می دهد و آنگاه در خصوص اقدامات بعدی تصمیم خواهد گرفت.

این بیانیه همچنین از ایران خواسته است تا اقدامات لازم را برای رفع نقایص تعیین شده در برنامه عملیاتی، انجام دهد.

حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در بریتانیا در توییتر خود ضمن استقبال از بیانیه گروه اقدام مالی گفته است که این تصمیم ضامن توسعه روابط بانکی با ایران در چارچوب توافق هسته ای ایران با شش قدرت جهانی، برجام خواهد بود.

پس از آنکه مقام‌های بانک مرکزی ایران تیرماه سال گذشته با گروه ویژه اقدام مالی، به توافقی در زمینه مبارزه با پولشویی و مبارزه علیه تروریسم دست یافتند، این گروه اعلام کرد که محدودیت‌های نظام پولی و مالی این نهاد بر نظام بانکی ایران را به ‌مدت ۱۲ ماه به حالت «تعلیق» درآورده است.

اما به دنبال انتشار این خبر شماری از چهره‌های اصولگرای نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی ایران از پیامدهای این توافق ابراز نگرانی کرده بودند.

این در حالی بود که علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد ایران، نیزگفته بود که بدون همکاری با گروه ویژه اقدام مالی، با وجود رفع تحریم‌های اتمی، باز هم امکان تبادلات بانکی بین‌المللی برای ایران به وجود نمی‌آمد.

XS
SM
MD
LG