لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۱

ایران احتمالا در فهرست سیاه مبارزه با پولشویی «باقی می‌ماند»


پیشتر رئیس کل بانک مرکزی ایران، ابراز امیدواری کرده بود که ایران از فهرست سیاه خارج شود.
پیشتر رئیس کل بانک مرکزی ایران، ابراز امیدواری کرده بود که ایران از فهرست سیاه خارج شود.

چند مقام غربی نزدیک به نهاد بین‌المللی ناظر بر مبارزه با پولشویی در جهان روز چهارشنبه گفته‌اند، به رغم تلاش‌ها و لابی‌های اخیر ایران، انتظار می‌رود که تهران همچنین در فهرست سیاه کشورهای با خطر بالا باقی بماند.

به گزارش رویترز، «گروه ویژه اقدام مالی» (FATF) که از سال ۱۹۸۹ تاسیس شده است، استانداردهای بین المللی ضد پولشویی و ضد تامین مالی تروریسم و سلاح‌های کشتارجمعی را کنترل می‌کند. هم اکنون نشست ۳۷ عضو این گروه در کره جنوبی در حال برگزاری است و این نهاد اواخر هفته جاری تصمیم خود را اعلام می‌کند.

یک مقام غربی آشنا به مذاکرات «گروه ویژه اقدام مالی» به رویترز گفته است: به نظر تغییری فوری در وضعیت ایران در فهرست سیاه روی نخواهد داد، اما فکر می‌کنم احتمالا از اقدامات و پیشرفت های اخیر ایران تقدیر شود.

در همین زمینه، دو مقام غربی دیگر نیز به رویترز گفته‌اند که احتمالا ایران از فهرست سیاه خارج نخواهد شد.

به دنبال توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی، برجام، مقام‌های ایرانی گفته‌اند به رغم این توافق تهران نتوانسته است به اندازه کافی از مزایای برجام بهره‌مند شود.

هرچند پس از برجام تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران برداشته شد، اما همچنان برخی دیگر از تحریم‌ها علیه ایران وجود دارند که مانع می‌شوند که ایران به سیستم مبادلات دلاری یا بازارهای مالی آمریکا دسترسی داشته باشد.

در همین حال، الکساندرا ویجمانگ دانیال، سخنگوی «گروه ویژه اقدام مالی»، گفته است، فهرست به روز شده این نهاد بین المللی ناظر بر مبارزه با پولشویی در خصوص کشورهای با ریسک بالا اواخر هفته جاری منتشر می‌شود.

به گزارش رویترز، خارج شدن ایران از فهرست سیاه پولشویی می‌توانست به این کشور برای همکاری با بانک‌های خارجی کمک شایانی بکند.

گروه ویژه اقدام مالی در ماه فوریه نگرانی ویژه خود را نسبت به ناتوانی ایران و کره شمالی برای حل نگرانی‌ها در خصوص خطرات تأمین مالی گروه‌های تروریستی و دیگر تهدیدهایی که یکپارچگی نظام مالی بین‌المللی را به مخاطره می‌اندازند، ابراز کرد.

در همین حال ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران، در گفت‌وگویی با شبکه سی‌ان‌بی‌سی، در یازدهم اردیبهشت، گفته بود که مقام‌های «گروه ویژه اقدام مالی» از تغییرات انجام شده در سیستم بانکی ایران بی‌خبر بودند.

ولی‌الله سیف ابراز امیدواری کرده بود که ایران از «فهرست سیاه» خارج شود.

رئیس کل بانک مرکزی ایران این اظهارات را پس از دیدار نمایندگان دولت ایران با مقام‌های «گروه ویژه اقدام مالی» در پاریس مطرح کرده بود.

XS
SM
MD
LG