لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۹

رئیس‌کل بانک مرکزی: فقط بانک‌های بزرگ از روابط با ایران هراس دارند


رئیس‌کل بانک‌ مرکزی ایران می‌گوید که بانک‌های بزرگ به دلیل جریمه‌هایی که از طرف آمریکا اعمال شد، از برقراری روابط بانکی با ایران «هراس و تردید» دارند اما بانک‌های کوچک و متوسط با ایران مشکلی ندارند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، ولی‌الله سیف روز یکشنبه پنجم اردیبهشت در دیدار با وزیر دارایی آفریقای جنوبی در تهران گفت که تحریم‌ها اکنون محدودیتی در فعالیت بانکی ایران با دیگر کشورها به جز آمریکا ایجاد نمی‌کند.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، در توافق ایران و کشورهای پنج به علاوه یک، همه تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران برداشته شده اما تحریم‌های اولیه باقیمانده است که ارتباطی با مذاکرات هسته‌ای ندارد.

ولی‌الله سیف، روز جمعه ۲۷ فروردین در جریان سخنرانی در شورای روابط خارجی آمریکا، گفته بود که ایران «هنوز به اقتصاد جهانی وصل نشده» و از آمریکا و اتحادیه اروپا خواسته بود تا «به تعهدات خود بر اساس توافق هسته‌ای» عمل کنند و «اقدامات لازم را برای رفع تحریم‌ها در چارچوب این توافق» انجام دهند.

با این حال او روز یکشنبه درخصوص مباحث بانکی اخیر میان ایران و آمریکا گفت: «موضوع‌های مورد بحث بین دو کشور در نهایت منجر به تأکید وزیر خارجه آمریکا به بانک‌های اروپایی برای همکاری با بانک‌های ایران شد و اعلام کرد هر بانکی در این زمینه تردید دارد می‌تواند با واشنگتن تماس بگیرد.»

اشاره‌ای به سخنان جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که جمعه سوم اردیبهشت در دیدار با وزیر امور خارجه ایران، گفته بود، واشینگتن همکاری بانک‌های بین‌المللی با شرکت‌ها و مؤسسات ایرانی که مورد تحریم نیستند را بلامانع می‌داند.

رئیس‌کل بانک مرکزی ایران همچنین در دیدار با وزیر داریی آفریقای جنوبی گفت که جمهوری اسلامی در زمینه تصویب قانون مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم گام‌های مناسبی برداشته است.

گفته‌های رئیس‌کل بانک مرکزی در حالی است که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور ایران، روز شنبه چهارم اردیبهشت گفته بود بخش نفت از دستاوردهای توافق اتمی وین بهره برده و نظام بانکی هم باید از این دستاوردها بهره می‌برد.

آقای جهانگیری تصریح کرده که نظام بانکی ایران در دوران تحریم‌ بیش از حوزه نفت آسیب دیده است.

دولت حسن روحانی و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، پس از توافق با قدرت‌های جهانی، از رفع کامل تحریم‌های مالی، بانکی و اقتصادی بین‌المللی علیه ایران سخن به میان آوردند اما به مرور زمان مشخص شد که برخی تحریم‌های گذشته آمریکا علیه جمهوری اسلامی که در چارچوب توافق اتمی قرار نداشتند، اجازه بهره بردن ایران از تمام مزایای این توافق را به آن نمی‌دهد.

XS
SM
MD
LG