لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

چهار نماینده مجلس: نام بانک‌های خارجی همکار با ایران را اعلام کنید


چهار نماینده مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه، ۲۵ فروردین‌ماه با ارسال نامه‌ای سرگشاده به رئیس‌کل بانک مرکزی از ولی‌الله سیف خواستند تا درباره لغو تحریم‌های بانکی شفاف‌سازی کند.

احمد توکلی، الیاس نادران، محمد دهقان و محمدحسین حسین زاده بحرینی در این نامه از ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی خواسته‌اند تا «اسامی دقیق بانک‌های خارجی که «پس از برجام» با بانک‌های ایرانی همکاری کرده و اعتبارات اسنادی و حوالجات ارزی بانک‌های ایرانی را قبول می‌نمایند»، اعلام کند.

این نمایندگان همچنین خطاب به رئیس‌کل بانک مرکزی ایران از او خواسته‌اند تا اسامی بانک‌های غربی که آمادگی دارند تا حوالجات ارزی بانک‌های ایرانی را قبول کنند، به مجلس شورای اسلامی اعلام کند.

همچنینی در بند دیگری از این نامه، نویسندگان نامه خواستار اعلام نام بانکی‌های ایرانی‌ای شده‌اند که پس از امضای برجام، موفق به گشایش اعتبار اسنادی یا ارسال حواله به بانک‌های خارجی شده‌اند.

این نمایندگان تأکید کرده‌اند که نام بانک خارجی و میزان تراکنش‌های انجام‌شده، اعلام شود.

در مقدمه نامه چهار نماینده مجلس به ولی‌الله سیف تأکید شده است که «پس از امضاء موافقت‌نامه برجام در سه ماه پیش، انتقادات زیادی از سوی فعالان اقتصادی خصوصی و دولتی در مورد عدم امکان گشایش اعتبار اسنادی و ارسال حواله از سوی بانک‌های ایرانی به بانک‌های خارجی که تا قبل از امضاء برجام، اعتبار خود را با بانک‌های ایرانی قطع نموده بودند به عمل آمد.»

به نوشته این افراد، فعالان اقتصادی مورداشاره آنان اعلام کرده‌اند که جز چند بانک معدود که پیش از برجام نیز با ایران همکاری می‌کرده‌اند، نام هیچ بانک خارجی جدیدی به فهرست بانک‌های خارجی که اعتبارات اسنادی یا حواله‌جات ارزی بانک‌های ایرانی را می‌پذیرند یا این حواله‌ها را با ذکر منشأ ایرانی به دیگر نقاط جهان انتقال می‌دهند، اضافه نشده است.

در این نامه همچنین نام بانک‌هایی که پیش از برجام نیز با شبکه و نظام بانکی ایران همکاری داشته‌اند و همچنان این همکاری‌ها را ادامه داده‌اند، ذکرشده است.

پس از امضاء موافقت‌نامه برجام در سه ماه پیش، انتقادات زیادی از سوی فعالان اقتصادی خصوصی و دولتی در مورد عدم امکان گشایش اعتبار اسنادی و ارسال حواله از سوی بانک‌های ایرانی به بانک‌های خارجی که تا قبل از امضاء برجام، اعتبار خود را با بانک‌های ایرانی قطع نموده بودند به عمل آمد.

هالک بانک ترکیه، بی سی پی سوئیس، میزوهو ژاپن و کنلون‌بانک چین بانک‌هایی هستند که در نامه این نمایندگان به‌عنوان بانک‌های همکار با شبکه بانکی ایران، معرفی‌شده‌اند.

از زمان اجرای برجام یکی از انتقادهای اصولگرایان به دولت حسن روحانی، اجرایی نشدن برجام در حوزه بانکی و برچیده نشدن محدودیت‌های بانکی ایران بود که ازجمله مهم‌ترین وعده‌های حسن روحانی به شمار می‌آمد.

حتی اخبار متناقض درباره از سر گرفته شدن ارائه خدمات سامانه بین‌المللی «سوئیفت» به بانک‌های ایرانی، آن‌قدر تکرار شد که سرانجام مسئولان بانک مرکزی تصمیم گرفتند در روز شانزدهم فروردین‌ماه امسال، با برگزاری یک نشست مطبوعاتی در برابر دیدگان خبرنگاران، بهره‌برداری از سامانه سوئیفت را به نمایش بگذارند.

حسین یعقوبی، مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی در همان برنامه از افزایش رابطه کارگزاری ایران با بانک‌های خارجی از ۱۰ مورد در دوره پیشا برجام به ۳۰۰ مورد خبر داده بود.

در روزها و هفته‌های اخیر در سفر هیئت‌های تجاری و سیاسی قزاقستان و ایتالیا به تهران، ازجمله تفاهم‌نامه‌های امضاشده بین طرفین، تفاهم‌نامه‌های بانکی و ارتقای سطح روابط بانکی بود.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، جوزپه اسکونامیلیو، نایب‌رییس اجرایی بانک یونی‌کریدیت در سفر به تهران با اشاره به اینکه گفت‌وگوها با بانک‌های تجاری ایران در حال انجام است، تأکید کرد: «این مذاکرات تا پایان ماه آوریل، اواسط اردیبهشت‌ماه، تکمیل می‌شود.»

بر اساس گزارش بانک مرکزی، ماریو دی لوکا، مدیر بین‌الملل بانک مونته‌پاسکی‌دی‌سینا نیز از همکاری این بانک ایتالیایی با بانک‌های ایرانی بلافاصله پس از امضای برجام سخن گفت و افزود: «بلافاصله پس از برجام، چند بانک ایرانی در بانک ما اقدام به افتتاح حساب کردند و در حال حاضر خدمات ضمانت‌نامه و اعتبار اسنادی را برای مشتریان خود ارائه می‌دهیم.»

تحریم بانک‌های ایرانی و بانک مرکزی ایران و ازجمله متوقف شدن خدمات سامانه بین‌المللی سوئیفت ازجمله مؤثرترین تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران، ارزیابی می‌شود.

XS
SM
MD
LG