لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۲

کری: ایران کاملا استحقاق استفاده از مزایای توافق هسته‌ای را دارد


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا،
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا،

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز سه شنبه گفته است ایران به دلیل اینکه تعهدات هسته‌ای خود را انجام داده، کاملا استحقاق دارد که از مزایای این توافق بهره‌مند شود و بهمین خاطر دولت باراک اوباما تلاش می‌کند تا به بانک‌ها این اطمینان را بدهد تا در زمینه‌های مجاز با ایران همکاری کنند.

جان کری که با شبکه تلویزیونی «ام اس ان بی‌ سی» مصاحبه می‌کرد، در پاسخ به پرسشی در خصوص گزارش درباره دسترسی ایران به بازار مالی آمریکا و استفاده از دلار در مبادلات ارزی خود، اظهار داشت: «ما سخت داریم تلاش می‌کنیم تا آنچه که منصفانه است را انجام بدهیم.»

خبرنگار «ام اس ان بی‌سی» از وزیر امور خارجه آمریکا پرسید آیا ایرانی‌ها ثابت کرده‌اند که استحقاق چنین رفتاری دارند؟

آقای کری در پاسخ گفت: «درخصوص توافق هسته‌ای کاملا این طور است. ایران استحقاق دارد از مزایای توافق هسته‌ای که انجام داده بهره‌مند شود. این را رییس جمهوری باراک اوبا گفته، من گفته‌ام و وزیر خزانه داری جیکوب لو نیز گفته است.»

وزیرامور خارجه آمریکا در ادامه تاکید کرد که دولت باراک اوباما تلاش می‌کند تا به بانک‌هایی که اکنون اجازه دارند در زمینه‌هایی که ممنوعیتی وجود ندارد با ایران همکاری می‌کنند، «اطمینان» لازم را بدهد.

جان کری گفت:«منصفانه این است که ایران به آنچه که استحقاق دارد، برسد چرا که تاکنون به تعهدات خود در براساس توافق هسته‌ای عمل کرده است.»

یک خبرنگار دیگر «ام اس ان بی‌سی» از جان کری پرسید پیشتر باراک اوباما گفته بود که ایران بر مبنای روح توافق هسته‌ای رفتار نمی‌کند و چنین رویکردی پیام‌های مثبتی به جامعه بین المللی ارسال نمی‌کند.

جان کری در پاسخ گفته است: «ما متعهد شده‌ایم. اگر ما گفتیم که تحریم‌ها را بر می‌داریم، موظفیم که تحریم را برداریم.»

پیشتر برخی از مقام‌های آمریکایی گفته بودند که دولت اوباما طرحی باری صدور یک مجوزی کلی را آماده است که به نهادهای مالی خارج از خاک آمریکا اجازه می‌دهد تا به منظور حمایت از تجارت مشروع با ایران در معاملات ارزی از دلار استفاده کنند.

به دنبال این گزارش‌ها، شماری از نمایندگان کنگره آمریکا به ویژه جمهوریخواهان نسبت به طرح احتمالی دولت باراک اوباما برای صدور مجوز برای استفاده ایران از دلار در مبادلات ارزی خود ابراز نگرانی کرده بودند.

انتشار این گزارش‌ها در حالی است که مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت که دولت باراک اوباما قصد ندارد به ایران اجازه دهد تا به سیستم مالی آمریکا دسترسی یابد.

ایران و شش قدرت جهانی در ۲۳ تیرماه پارسال بر «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) توافق کردند که بر اساس آن تهران پذیرفت که بسیاری از فعالیت‌های هسته ایش را تعطیل کند. در مقابل میلیارد‌ها دلار از دارایی‌های آنکه در نتیجه تحریم‌های بین‌المللی در بانک‌های خارجی بلوکه شده بود آزاد شود. با این حال به رغم گذشت سه ماه از اجرایی شدن برجام، ایران می‌گوید که نتوانسته است از منافع آن بهره‌مند شود.

XS
SM
MD
LG