لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۹

«اف‌بی‌آی» قفل تلفن مهاجمان سن برناردینو را شکست


پلیس فدرال آمریکا‌، اف بی‌آی، روز دوشنبه ۲۸ مارس اعلام کرده است، بدون کمک شرکت اپل توانسته است که قفل تلفن «آیفون» مهاجمان سن برناردینوی کالیفرنیا را بشکند.

به گزارش آسوشیتدپرس، با موفقیت اف‌بی‌آی در شکستن قفل تلفن آیفون رضوان فاروق، که با همسرش مسئول حمله مرگبار کالیفرنیا بودند، رویارویی دولت باراک اوباما و کمپانی اپل پایان می یابد.

رضوان فارق و همسرش در جریان حمله خود به حاضران در یک مراسم در دسامبر سال گذشته در سن برناردینو ۱۴ نفر را کشتند و در نهایت به ضرب گلوله پلیس کشته شدند. تلفن آیفون وی یک روز پس از این حمله در خودروی این زوج مسلمان افراطی کشف شد. آنها دو تلفن مورد استفاده خود را قبل از کشته شدن از بین برده بودند.

خبر دستیابی «اف بی‌آی» به محتوای و اطلاعات «آیفون» مهاجمان سن برناردینو خوش بینی‌ها در خصوص امنیت این محصول اپل را از بین برد.

شری پیم، قاضی فدرال در کالیفرنیا، ماه گذشته به اپل دستور داده بود تا نرم افزار لازم برای باز کردن قفل آیفون فاروق رضوان را ارائه کند. این حکم دادگاه باعث مطرح شدن موضوع حریم خصوصی دیجیتال افراد و مساله امنیت ملی شد.

پیشتر مدیر اپل تأکید کرده بود که این شرکت درخواست اف‌بی‌آی را رد می‌کند زیرا به اعتماد کاربران به تجهیزات اپل لطمه می‌زند و از این به بعد، به نهادهای امنیتی نیز امکان می‌دهد که به اطلاعات هر شهروند دیگر به سهولت دسترسی یابند.

در این میان، اپل تهدید کرد که بخاطر فشاری که در آن قرار گرفته، علیه اف‌بی‌آی شکایت می‌کند اما دادگاهی که قرار بود به شکایت اولیه اپل رسیدگی کند، به تعویق افتاد.

پیشتر گزارش‌ها حاکی از این بود که دلیل تعویق این دادگاه دستیابی احتمالی «اف‌بی‌آی» به تکنیکی برای شکستن قفل آیفون مهاجمان سن برناردینو است.

در همین زمینه، برخی از رسانه ها پیشتر گزارش داده بودند که یک شرکت نرم‌افزار امنیتی اسرائیلی ظاهراً درگیری اخیر میان اف‌بی‌آی با کمپانی اپل بر سر شکستن قفل تلفن را حل کرده‌ است.

رسانه‌های آمریکایی در روزهای پیش خبر داده بودند که اف‌بی‌آی از متوسل شدن به اپل برای شکستن قفل تلفن رضوان فاروق بی‌نیاز شده و راه حل لازم را بدست آورده‌ است.

نیویورک تایمز نوشته بود، «یک عامل خارجی» راهکاری را برای شکستن قفل آیفون به اف‌بی‌آی ارائه کرد، اما این روزنامه به شرکت اسرائیلی اشاره‌ای نکرده بود.

XS
SM
MD
LG