لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۲

مرکل با دور جديد مذاکرات با يونان تا یکشنبه مخالفت کرد


 روز سه شنبه حدود ۲۰ هزار نفر در آتن در حمایت از پذیرفتن شرایط اعتباردهندگان مالی تظاهرات کردند.
روز سه شنبه حدود ۲۰ هزار نفر در آتن در حمایت از پذیرفتن شرایط اعتباردهندگان مالی تظاهرات کردند.

در حالی که دولت یونان خواستار مذاکره جهت یافتن راه حلی دوساله برای باز پرداخت بدهی های خارجی این کشور شده است، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، سه شنبه ۹ تیرماه هرگونه مذاکره با یونان را تا بعد از برگزاری همه پرسی روز یکشنبه در این کشور رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، صدر اعظم آلمان گفته است که هیچ مذاکره تازه ای تا بعد از برگزاری همه پرسی در يونان در پنجم ژوئیه، با آتن انجام نخواهد شد.

با به سر رسيدن تاريخ بازپرداخت بدهی های خارجی يونان به اروپا در روز سه شنبه که در نتيجه پرداخت های بعدی از کمک های مالی اروپا به يونان ناممکن خواهد شد، اين کشور وارد روزهای سختی می شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، دولت يونان اعلام کرده است يکی از اقساط بدهی های خود به صندوق بين المللی پول به ارزش ۱.۶ ميليارد يورو را در مهلت تعیین شده، يعنی پايان روز سه شنبه پرداخت نمی کند.

این در حالی است که وزیران دارایی اتحادیه اروپا روز سه شنبه درخواست تازه یونان را برای بسته کمک مالی دوساله رد کردند. وزیر خارجه اسلواکی گفته است آخرین مهلت برای چنین درخواستی چند روز پیش بود، با این حال، وزیران دارایی روز چهارشنبه دربروکسل به بحث درباره پیشنهاهای یونان مطابق مقررات عادی ادامه می دهند.

روز سه شنبه حدود ۲۰ هزار نفر در آتن در حمایت از پذیرفتن شرایط اعتباردهندگان مالی تظاهرات کردند.

در همین حال، وزیر دارایی آلمان گفته است، اگر یونان همه پرسی روز یکشنبه آینده را لغو کند، با آن مذاکره می شود.

این در حالی است با توجه به تعطيل شدن بسياری از بانک ها و تعيين يک سقف ۶۰ يورويی برای هر مورد برداشت از حساب های بانکی در یونان، در مقابل عابر بانک ها صف های طويلی تشکيل شده است. مقررات مربوط به کنترل سرمايه ها و پول نقد از روز دوشنبه به اجرا گذاشته شده و حداقل يک هفته ادامه خواهد يافت. هدف آن اين است که از خروج گسترده پول نقد و احتمال ورشکستگی و سقوط کامل بانک ها جلوگيری کند.

از چند روز پيش که نخست وزير يونان اعلام کرد دولت در مورد خواست های وام دهندگان بين المللی از يونان يک همه پرسی برگزار خواهد کرد، مردم به بانک های کشور هجوم آوردند.

روز سه شنبه گمانه زنی های مطرح شده حاکی از اينکه يونان و اتحاديه اروپا در آخرين لحظات ممکن است به توافق برسند. بازارهای مالی به انتشار خبر مربوط به احتمال توافق نخست وزير يونان با تازه ترين پيشنهاد اروپا واکنش مثبتی نشان دادند.

مقامات اتحاديه اروپا در بروکسل گفتند که در صورت موافقت نخست وزير يونان با خواست های وام دهندگان خارجی و دفاع او از رای مثبت درهمه پرسی مربوط به اين شروط رييس کميسيون اروپا حاضر است برای خروج يونان از اين بحران مالی به دولت و نخست وزير آن کشور کمک کند.

يک مقام اتحاديه اروپا که به خاطر حساسيت های اين مذاکرات ترجيح داد نامش فاش نشود به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت:«اين يک پيشنهاد آخرين لحظه و قبل از به سر رسيدن مهلت پايان روز سه شنبه است.»

براساس اين پيشنهاد الکسيس سيپراس نخست وزير يونان بايد شخصا در نامه ای خطاب به رييس کميسيون و ساير رهبران اروپايی پذيرش آخرين پيشنهاد را که هفته گذشته مورد مذاکره بود اعلام کند.

علاوه بر اين او بايد موضع خود در همه پرسی روز يکشنبه را تغيير داده و از رای مثبت به پذيرش شروط وام دهندگان خارجی دفاع کند.

الکسيس سيپراس که از رای منفی در اين همه پرسی دفاع می کند، معتقد است شروط و درخواست های وام دهندگان پس از شش سال بحران و رکود اقتصادی در يونان رياضت اقتصادی شديدتری را به اين کشور تحميل می کند.

رهبران اتحاديه اروپا و احزاب مخالف دولت در يونان هشدار داده اند که مخالفت با شروط وام دهندگان در اين همه پرسی به خروج يونان از حوزه يورو و حتی خروج آن از اتحاديه اروپا منجر خواهد شد. دولت يونان در پاسخ می گويد که اين اظهارات «تهديد آميز و هدف آن ايجاد هراس است» و با رای منفی در اين همه پرسی موضع يونان در مذاکرات تقويت خواهد شد.

خبرگزاری آسوشيتدپرس يادآوری می کند که تحت تاثير اين بحران و امکان خروج يونان از حوزه يورو و عدم بازپرداخت بدهی های آن کشور، بازار های مالی جهان روزهای ناآرام و پر تلاطمی را طی می کنند و ترديدها و نگرانی ها در مورد اعتبار واحد پول يورو در دراز مدت افزايش يافته است.

ارزش سهام در اکثر بورس های اروپايی طی روز شنبه بين ۰.۶ تا ۰.۹ درصد کاهش يافته است. روز دوشنبه نيز تمام بازارهای بورس جهان شاهد کاهش چشمگيری در ارزش سهام بودند و بازار بورس آمريکا بدترين روز خود در سال ۲۰۱۵ را از سر گذراند.

الکسيس سيپراس نخست وزير يونان در سخنرانی تلويزيونی غروب روز دوشنبه لحن مخالفت جويانه ای داشت و از مردم خواست در همه پرسی رای منفی بدهند. همزمان چندين هزار نفر در دفاع از موضع دولت يونان در شهر آتن تظاهرات کردند و عليه مطالبات وام دهندگان خارجی شعار دادند.

قرار است تظاهرات طرفداران رای مثبت در همه پرسی غروب سه شنبه برگزارش شود.
دولت يونان تاکيد می کند که رای منفی در اين همه پرسی به معنای خروج يونان از حوزه يورو نخواهد بود و نخست وزير اين کشور در مصاحبه غروب روز دوشنبه گفت اروپا جرئت نخواهد کرد يونان را از واحد پول مشترک اروپايی اخراج کند.

يانيس واروفاکيس وزير اقتصاد يونان از اين هم فراتر رفت و تهديد کرد که در صورت اقدام احتمالی اروپا برای اخراج يونان از حوزه يورو اين کشور موضوع را به مراجع قضايی بين المللی خواهد برد.

XS
SM
MD
LG