لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۸

آمریکا: کشورهای عرب حوزه خلیج فارس کمک به پناهجویان سوری را افزایش دهند


آن ریچارد، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور جمعیت و مهاجران
آن ریچارد، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور جمعیت و مهاجران

آن ریچارد، دستیار وزیر خارجه آمریکا روز جمعه ۱۵ آبان گفته است، انتظار دارد که کشورهای ثروتمند عرب حوزه خلیج فارس کمک‌های بیشتری به پناهجویان و آوارگان سوری اختصاص دهند.

به گزارش رویترز، این مقام وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌و‌گو با یک برنامه تلویزیونی در شبکه «سی اس پی ان» گفته است: «من دوست دارم که ببینم که کشورهای حوزه خلیج (فارس) که درخاورمیانه قرار دارند و به لحاظ اقتصادی به طور نسبی از لبنان و اردن نیز ثروتمند‌تر هستند، کمک‌های بیشتری به پناهجویان سوری اعطا کنند.»

وی اضافه کرده است: «کشورهای ثروتمند که نسبت به مسایل این منطقه علاقه‌مند هستند می‌بایست کمک‌های بشردوستانه بیشتری اختصاص بدهند.»

آن ریچارد همچنین تصریح کرده است که انتظار دارد قدرت‌های اقتصادی نوظهور مانند چین، برزیل روسیه و هند نیز کمک بیشتری به آوارگان سوری اختصاص دهند.

به گزارش رویترز، از زمان آغاز اعتراضات در سوریه علیه حکومت بشار اسد در سال ۲۰۱۱ تا کنون دستکم ۲۵۰ هزار نفر کشته شده‌اند و میلیون‌ها نفر نیز آواره شده‌اند.

اکثر آوارگان سوری که کشور خود را ترک کرده‌اند به کشورهایی مانند، لبنان، اردن و ترکیه رفته‌اند. این درحالی است که طی ماه‌های اخیر صدها هزار سوری توانسته‌اند خود را به اروپا برسانند.

خانم ریچارد همچنین گفته است، برخی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس مانند کویت و امارات کمک‌های خوبی به پناهجویان کرده‌اند، ولی برخی دیگر مانند عربستان و قطر می‌توانند کمک‌های بیشتر به پناهجویان سوری بکنند.

به گفته این مقام دولت آمریکا، میزان کمک‌های کشورهای عرب به پناهجویان هرسال نسبت به سال دیگر متغیر است و او انتظار دارد این کمک روند یکپارچه و متداوم داشته باشند.

به گزارش رویترز، امارات، عربستان، قطر، کویت، بحرین و عمان، شش کشور عضو شورا ی همکاری خلیج فارس تا کنون کنوانسیون سازمان ملل درباره وضعیت پناهندگان را امضا نکرده‌اند.

طبق این گزارش کشورهای عرب حوزه خلیج فارس می‌گویند که از زمان آغاز اعتراضات در سوریه، صد‌ها هزار نفر سوری وارد این کشور‌ها شده‌اند، اما نه به عنوان پناهنده.

رویترز می‌افزاید: در ماه سپتامبر خبرگزاری رسمی عربستان اعلام کرد که از آغاز بحران در سوریه تا کنون دو و نیم میلیون سوری وارد این کشور شده اند.

XS
SM
MD
LG