لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۰

حماس سه فلسطینی را به اتهام ترور یک فرمانده خود اعدام کرد


آمبولانس در حال انتقال جسد یکی از اعدام شدگان.
آمبولانس در حال انتقال جسد یکی از اعدام شدگان.

گروه حماس روز پنجشنبه اعلام کرد که سه فلسطینی را به اتهام قتل مازن الفقهاء، یکی از فرماندهان ارشد نظامی این گروه در غزه اعدام کرده است.

به گزارش رویترز، دادستان نظامی حماس گفته است: این سه مرد پذیرفته اند که به دستور دستگاه اطلاعاتی اسرائیل این فرمانده حماس را به قتل رسانده اند.

وزارت کشور حماس نیز گفته است: دو تن ازمتهمان به دار آویخته شدند و متهم سوم نیز تیرباران شده است.

مازن الفقها، یکی از فرماندهان یگان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، شامگاه جمعه چهارم فروردین سال گذشته در برابر خانه خود در غزه ترور شد.

سران حماس پس از قتل این فرمانده نظامی خود گفته بودند، «همه شواهد و نحوه عملکرد در سوءقصد به مازن الفقها نشان می‌دهد که این سو قصد تنها می‌توانسته کار موساد اسرائیل باشد».

این در حالی است که آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، در فروردین ماه سال جاری رهبر جدید حماس را متهم کرده بود که مازن الفقهاء را به قتل رسانده است.

رویترز می گوید، مازن الفقها در سال ۲۰۰۳ به اتهام تلاش برای حمله اسرائیل به حبس ابد محکوم شد. اما وی در جریان مبادله یک هزار زندانی فلسطینی با یک سرباز اسیر اسرائیلی در سال ۲۰۱۱ آزاد شد.

رسانه‌های اسرائیلی می گویند، مازن الفقها پس از آزادی به غزه رفت و در برنامه ریزی برای حملات به اهداف اسرائیلی نقش موثر داشت.

به گزارش رویترز، حماس از سال ۲۰۰۷ تا کنون ۱۰۹ نفر را به اعدام محکوم کرده است و دستکم ۲۵ مورد از این احکام اجرا شده است.

گروه حماس در سال ۲۰۰۷ در جريان نبردهای خونين با نيروهای تشکيلات خودگردان فلسطینی کنترل نوار غزه را به دست گرفت.

این در حالی است که تشکیلات خودگردان فلسطینی در رام الله همواره تاکید کرده است، تایید احکام اعدام تنها در حیطه اختیارات محمود عباس، رییس این تشکیلات، است. اما نمایندگان حماس در مجلس غزه با یک مصوبه این اختیارات آقای عباس را دور زدند.

دیده بان حقوق بشر با ظالمانه خواندن احکام اعدام در غزه، بر شکنجه متهمین تاکید کرده و حماس را به خودداری از اجرای احکام اعدام فرا خوانده است.

XS
SM
MD
LG