لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۱

مناظره دوم انتخابات آمریکا؛ تهدید ترامپ به زندانی کردن کلینتون‎ در صورت پیروزی


دومین مناظره هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ،دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شامگاه یکشنبه در دانشگاه واشینگتن در سنت لویس در ایالت میسوری برگزارشد.

دونالد ترامپ در این مناظره تهدید کرد در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هیلاری کلینتون را به دلیل نحوه استفاده از سرور و ایمیل شخصی در دوران وزارت خارجه به زندان خواهد انداخت.

مناظر دوم در سایه نوار ویدئویی جنجالی قرار داشت که دو روز پیش از این مناظره منتشر شده بود. در این نوار ویدئویی دونالد ترامپ از الفاظی رکیک در مورد زنان استفاده کرده و همچنین از تلاش ناموفق خود برای رابطه جنسی با یک زن متاهل پرده برداشت. این نوار متعلق به سال ۲۰۰۵ است.

رسانه های آمریکایی از این مناظره به عنوان یکی از پر تنش ترین مناظرات در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یاد کرده اند.

نوار جنجالی

نخستین پرسش این مناظره درباره انتشار این نوار جنجالی بود. دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواه درپاسخ به این پرسش گفت، آنچه در نوار آمده گفت وگوی خصوص در رختکن بوده من از خانواده ام و مردم آمریکا عذر خواهی کردم. ولی ما اکنون با مشکلات بیشتری چون داعش روبه رو هستیم.

مجری باردیگر از دونالد ترامپ پرسید، آیا شما زنی را بدون رضایت بوسیده اید یا دستمالی کرده اید؟

دونالد ترامپ در پاسخ گفت: انچه در این نوار منتشر شده مایه افتخار من نیست و من شرمسارم از این حرف ها. من این کار را نکرده ام. آنچه در این نوار هست فقط حرف خالی است.

هیلاری کلینتون در پاسخ به این حرف گفت: ترامپ مدعی است که نوار ویدیو بیانگر شخصیت او نیست. اما براساس آنچه که ما تاکنون از او نسبت به زن‌ها دیده‌ایم. نشان می دهد، این، ترامپ واقعی است.

با این حال دونالد ترامپ با قطع کردن حرف های هیلاری کلینتون گفت: اینها فقط حرف است.

دونالد ترامپ به سوابق بیل کلینتون و اتهاماتی که در خصوص آزار جنسی علیه او وجود دارد اشاره کرد و گفت، هیچ فردی همانند بیل کلینتون علیه زنان در آمریکا عمل نکرده است.

اما هیلاری کلینتون بدون پاسخ دادن به اتهامات علیه همسرش گفت:من هیچ وقت صلاحیت دیگر نامزدها برای ریاست جمهوری را زیر سئوال نبرده ام اما به نظرم دونالد ترامپ صلاحیت ریاست جمهوری را ندارد.

هیلاری کلینتون درادامه تصریح کرد: اگر موضوع تنها این نوار بود که مساله نبود اما آیا ترامپ هرگز از خانواده همایون خان (که پسرشان در جنگ کشته شد) معذرت نخواست. از قاضی فدرالی که پدر و مادری مکزیکی داشت بخاطر آن توهین عذر نخواسته است. از خبرنگار معلولی که به آن توهین کرده عذرخواهی نکرده است. از رییس جمهور به خاطر مساله محل تولدش عذرخواهی نکرده است.

«به زندان می افتادی»

دونالد ترامپ در خصوص استفاده هیلاری کلینتون از ایمیل و سرور شخصی گفت: اگر رییس جمهور بشوم یک دادستان ویژه تعیین می کنم. دروغ های بسیار گفته ای بعداز گرفتن احضارییه ۳۰ هزار ایمیل را حذف کردی.

هیلاری کلینتون در پاسخ گفت:«خوشحالم که کسی با اعصاب دونالد ترامپ در راس قدرت نیست.»

دونالد ترامپ در پاسخ گفت: «اگر بودم که در زندان می بودی.»

هیلاری کلینتون در ادامه گفت که مسئولیت اشتباه خود را درباره استفاده ازایمیل و سرور شخصی می پذیرد و معتقد است که اشتباه کرده است.

نامزد حزب دمکرات تصریح کرد:در این ایمیل ها هیچ سند محرمانه و طبقه بندی وجود نداشت که از این طریق به دست دیگران بیفتد.

رسانه های آمریکا می گویند تاکنون سابقه نداشته است که یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری دیگر نامزد را به زندان انداختن تهدید کند.

سوریه

مجری در خصوص وضعیت حملات سوریه و روسیه به حلب و این که اگر هر کدام رییس جمهوری شوند، چه کار خواهند کرد، پرسید.

هیلاری کلینتون در این خصوص گفت:وضعیت در سوریه فاجعه بار است. حکومت بشار اسد روسیه و ایران در حال کشتار مردم هستند.

وی اضافه کرد: اگر رییس جمهور شوم منطقه ممنوع پروازی بر فراز سوریه برقرار خواهم کرد. مساله روسیه درسوریه داعش نیست بلکه حفظ بشار اسد. بهمین خاطر من قادر خواهم بود در مقابل روسیه بایستم . چرا که روسیه به طور کامل در سوریه وارد جنگ شده است.

خانم کلینتون اضافه کرد که نیروی نظامی به سوریه اعزام نمی کند ولی به حمایت از کرد ها خواهد پرداخت.

دونالد ترامپ در واکنش به این اظهارات گفت: هیلاری کلینتون حرف های جدی می زند اما نگاه کنید سوریه ما حصل کارهای او است.

هیلاری کلینتون با قطع کردن حرف دونالدترامپ گفت: من وزیر نبودم در جریان سوریه.

دونالد ترامپ گفت: لیبی نتیجه کارنامه خانم کلینتون است.

نامزد حزب جمهوریخواه ادامه داد: روسیه داعش را می کشد، ایران داعش می کشد و اسد داعش را می کشد ما نیاز به نیروهایی داریم که با هردو بجنگند. اسد در سوریه جنگ نمی کند بلکه ایران و روسیه در سوریه می جنگند.

وی ادامه داد: هیلاری کلینتون جان کری و باراک اوباما در توافق هسته ای ایران نقش داشته اند و این موافقت نامه باعث قدرت گرفتن ایران شده است.

مجری با این حال به دیدگاه مایک پنس معاون دونالد ترامپ در خصوص سوریه پرداخت و از دونالد ترامپ پرسید آیا اختلافی در این زمینه وجود دارد؟

اشاره مجری به اظهارات مایک پنس در مناظره معاون اول ها بود که گفته بود در صورت که روسیه به حملات هوایی در سوریه ادامه دهد آمریکا می بایست با قدرت نظامی با ان برخورد کند.

دونالد ترامپ پاسخ داد: من با مایک پنس در خصوص سوریه حرف نزده ام ، اما با نظرش موافق نیستم.

دونالد ترامپ تاکید کرد که مساله امروز گروه حکومت اسلامی (داعش) است و ما می بایست با ان برخورد کنیم .

ورود مسلمانان به آمریکا

یک شهروند حاضر در مناظره در خصوص استفاده از سلام هراسی علیه مسلمان در آمریکا پرسید و این که چگونه هردو نامزداین مساله رابعد از انتخابات حل خواهند کرد.

دونالد ترامپ با اشاره به رویدادها تروریستی در آمریکا و پاریس گفت: برای مقابله با افراطی گرایی می بایست با بکار بردن نام اسلامگرایی افراطی کار را آغاز کرد چیزی که هیلاری کلینتون ابا دارد نام آن را بر زبان بیاورد.

با این حال در ادامه مجری از دونالد ترامپ پرسید آیا وی موضع خود را در خصوص ممنوعیت مسلمانان تغییر داده است یا نه؟

دونالد ترامپ در پاسخ گفت من به دنبال گزینش سفت و سخت مسلمانانی هستم که می خواهند وارد آمریکا شوند.

وی اضافه کرد، مسلمانانی که از کشورهایی مانند سوریه به آمریکا می آیند می توانند برای این کشور خطرناک باشند.

هیلاری کلینتون در پاسخ به این پرسش گفت: ما نیاز داریم که مسلمان را در خط مقدم مبارزه با جهادگرایان افراطی چشم و گوش ما باشند مانند همایون خان. مشکل ما اسلام نیست بلکه جهادگرایان افراطی است.

هیلاری کلینتون در پاسخ در خصوص ورود مسلمانان به آمریکا گفت که او اجازه نخواهد داد کسی که می تواند برای آمریکا خطری باشد وارد این کشور شود.

در پایان این مناظره هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ با یکدیگر دست دادند کاری که در آغاز این مناظره از آن خودداری کردند.

XS
SM
MD
LG