لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۴

تصویب طرح اقدامات اولیه برای لغو «نظام بهداشتی اوباما» در مجلس نمایندگان امریکا


نمایی از کنگره آمریکا
نمایی از کنگره آمریکا

یک روز پس از تصویب سنا، مجلس نمایندگان آمریکا نیز روز جمعه گام نخست برای لغو و جایگزینی طرح نظام بهداشتی تهیه‌شده در دوره باراک اوباما، موسوم به «اوباما کِـر»، را برداشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ۲۲۷ نماینده مجلس نمایندگان به طرح آغاز روند لغو قانون خدمات بیمه درمانی «اوباما کِـر» رای مثبت دادند و در مقابل ۱۹۸ نماینده با آن مخالفت کردند.

طبق این طرح قرار است کمیته‌ای که پیش نویس لغو قانون «اوباما کِـر» را تهیه خواهد کرد روز ۲۷ ژانویه تشکیل شود.

رویترز می‌گوید، هیچ یک از نمایندگان دمکرات به این طرح رای مثبت ندادند. ولی ۹ نماینده جمهوریخواه به نمایندگان دمکرات پیوسته و به این طرح رای منفی دادند.

سنای آمریکا بامداد روز پنجشنبه با ۵۱ رای موافق در برابر ۴۸ رای مخالف این طرح را تصویب کرده بود.

با تصویب این طرح جمهوریخواهان اقدامات خود برای لغو طرح نظام بهداشتی را آغاز کردند. دونالد ترامپ، رییس جمهوری منتخب نیز مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود که در نخستین گام این قانون را لغو خواهد کرد.

رویترز می‌گوید، طرح مصوب سنا و مجلس نمایندگان به دلیل اینکه بخشی از بودجه کنگره محسوب می‌شود، نیازی به امضای رییس جمهوری ندارد. اما پس تهیه پیش نویس توسط این کمیته، اعضای سنا و مجلس نمایندگان باید آن را تصویب کنند و سپس به امضای رییس جمهوری برسد.

زمانی که این پیش نویس لغو قانون «اوباما کِـر» تهیه شود دونالد ترامپ بر سر کار خواهد بود. آقای ترمپ پیش‌تر از کنگره خواسته بود خیلی سریع قانون «اوباما کِـر» را لغو کرده و جایگزین آن را تصویب کند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید، دمکرات‌ها در کنگره آمریکا این استرانژی را در پیش گرفته‌اند که هشدار دهند پیامدهای لغو «قانون نظام بهداشتی مقرون به صرفه» یا «اوباماکر» بدون ارائه جایگزینی برای آن، می‌تواند به هرج و مرج برای میلیون‌ها نفر که از این بیمه بهره‌مند هستند، منجر شود.

طبق این گزارش، جمهوریخواهان معتقدند که این سیستم خدمات درمانی ناکارآمد است و آن‌ها بدون قطع خدمات بیمه کسانی که تحت پوشش این نظام خدمات درمانی هستند، این قانون را لغو کرده و همزمان روی سیستم جایگزین آن کار خواهند کرد.

جمهوریخواهان مخالف مداخله دولت در ساختار نظام خدمات درمانی آمریکا هستند و می‌گویند ورود دولت به این بخش باعث کاهش اشتغال زایی و همچنین افزایش هزینه‌های صاحبان کسب و کار می‌شود.

رویترز می‌گوید، از زمان تصویب این قانون از سال ۲۰۱۰ تاکنون، جمهوریخواهان بیش از ۵۰ بار برای لغو یا اصلاح بخشی از این نظام خدمات درمانی رای داده‌اند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا، پیش‌تر گفته بود که تمایل دارد بخش‌هایی از برنامه نظام بهداشتی باراک اوباما را حفظ کند.

پیشتر رسانه‌های آمریکا گزارش داده بودند، دو بخش تامین بیمه بیماران با پیشینه بیماری و همچنین تحت پوشش قرار گرفتن افراد زیر ۲۶ از طریق بیمه والدین که در بین بسیاری از جمهوریخواهان طرفدار دارد و به همین دلیل حفظ این دو بخش کلیدی نظام بهداشتی اوباما محتمل به نظر می‌رسد.

XS
SM
MD
LG