لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۵

عملیات ارتش سوریه علیه مخالفان در جنوب حلب


جبهه النصره در جنوب حلب، یک جنگنده ارتش سوریه را سرنگون کرد و خلبان آن را به اسارت گرفت.
جبهه النصره در جنوب حلب، یک جنگنده ارتش سوریه را سرنگون کرد و خلبان آن را به اسارت گرفت.

گزارش ها حاکی است که ارتش سوریه و نیروهای متحدش، شامگاه سه‌شنبه ۱۸ فروردین، عملیات بزرگی علیه مواضع جنگجویان اپوزیسیون در جنوب حلب آغاز کردند. نیروهای مخالف حکومت سوریه از این عملیات به عنوان شدید‌ترین حمله در این منطقه از زمان آغاز آتش بس میان نیروهای دولتی و مخالفان در بیش از یک ماه گذشته یاد کرده اند.

طبق این گزارش ها در روزهای اخیر، درگیری‌ها در اطراف حلب شدت یافته است. مساله‌ای که آتش بسی که ایالات متحده آمریکا و روسیه با هدف زمینه سازی برای گفت‌وگوهای صلح سوریه، میانجی آن بودند را با خطر فروپاشی مواجه می‌کند.

مذاکرات غیر مستقیم میان دولت و اپوزیسیون سوریه که با نظارت سازمان ملل متحد در جریان است، با دشواری‌هایی روبرو است، به ویژه این‌که هیچ نشانه‌ای از احتمال دست‌یابی به توافقی بر سر مساله اصلی مورد اختلاف، یعنی آینده بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، وجود ندارد. انتظار می‌رود که دور بعدی مذاکرات، دوشنبه هفته آینده در ژنو آغاز شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، منابع اپوزیسیون سوریه از حملات شدید هوایی ارتش این کشور، به مناطق جنوب حلب سخن می‌گویند. سه شنبه جبهه النصره، شاخه القاعده در سوریه در جنوب حلب، یک جنگنده ارتش سوریه را سرنگون کرد و خلبان آن را به اسارت گرفت.

گروه النصره که توافق آتش بس همچون گروه «حکومت اسلامی» (داعش) شاملش نمی‌شود، چند روز پیش به یکی از شهرهای منطقه حمله کرد و ده‌ها تن از سربازان ارتش و جنگجویان متحدش از جمله ۱۱ تن از شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان را کشت.

شامگاه سه‌شنبه، ارتش سوریه و منحدانش در بیانیه‌ای که در سایت شبکه المنار وابسته به حزب‌الله لبنان منتشر شد، اعلام کرد: «واحدهای ارتش عربی سوریه و متحدانش، در پاسخ به تجاوزهای گروه‌های تروریستی و گروه النصره که توافق آتش‌بس را نقض کردند، عملیاتی در حلب و حومه آن آغاز کردند که با حملات هوایی شدید و متمرکز همراه شده است».

این بیانیه افزوده است که عملیات تا زمان تسلیم شدن همه جنجویان ادامه خواهد یافت.

دولت و اپوزیسیون سوریه، یکدیگر را به تلاش برای به شکست کشاندن توافق آتش‌بس متهم می‌کنند؛ توافقی که به کاهش درگیری‌ها در بسیاری از جبهه‌های مهم در غرب سوریه انجامید اما آن را به طور کامل متوقف نکرد. البته گروه النصره بخشی از این توافق نیست و شبه‌نظامیانش در نزدیکی مناطق تحت کنترل گروه‌های اپوزیسیون مستقر هستند.

بحران سوریه حدود پنج سال پیش با آغاز تظاهرات اعتراض آمیز علیه نظام اسد آغاز شد. این تظاهرات با استفاده از نیروهای نظامی سرکوب شد. این ناآرامی ها به جنگی داخلی تبدیل شده که جان بیش از ۲۵۰ هزار تن را گرفته و میلیون‌ها تن را آواره کرده است.

مداخله نظامی روسیه که حدود ش ماه پیش آغاز شد، موازنه قدرت را به سود نیروهای دولتی سنگین کرد، در حالی که پیش آن آن، جنگجویان اپوزیسیون، پیروزی‌های بزرگی را به ویژه در مناطق غرب به دست آورده بودند. دخالت روسیه همچنین به نیروهای دولتی کمک کرد تا کنترل شهر تاریخی پالمیرا را از تصرف شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» باز پس گیرند.

با باز پس گیری کنترل پالمیرا و فرودگاه نظامی‌اش در صحرا در مرکز سوریه، راه به سمت دو پایگاه «حکومت اسلامی» در دیرالزور و الرقه واقع در شرق سوریه، باز شد. اما هرگونه حمله به این دو منطقه احتمالا نیازمند توانی نظامی فرا‌تر از توانی است که برای باز پس گیری پالمیرا لازم بود.

اپوزیسیون پاسخ می‌دهد

یکی از جنگجویان اپوزیسیون درباره عملیات نیروهای دولتی در جنوب حلب به خبرگزاری رویترز گفت که این شدید‌ترین حمله در این منطقه از زمان آغاز آتش بس است.

هانی الخالد از نیروهای گردان‌های انقلابیون شام افزود که با حمله مقابله شد و جنگجویان شیعه‌ای که در کنار نیروهای دولتی در حال نبرد هستند، خسارت‌های بزرگی متحمل شدند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه هم گزارش داده است که حملات هوایی، توپخانه‌ای و موشکی که در حمله به کار رفته، به دنبال باز پس گیری شهرک تپه العیس است؛ منطقه‌ای که در روزهای اخیر به کنترل مخالفان در آمد.

این گزارش می‌افزاید که نیروهای دولتی، پیشروی‌هایی حاصل کردند اما تا کنون نتوانسته‌اند تپه العیس را به کنترل در آورند.

در این درگیر‌ی‌ها، علاوه بر ۱۱ کشته حزب‌الله لبنان، دستکم ۴۳ تن از نیروهای ارتش سوریه کشته شدند.

شدت گرفتن عملیات نظامی

رامی عبدالرحمن مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید که به طور کلی، عملیات نظامی در کل سوریه شدت یافته است

از زمان اغاز آتش بس، با کمک حزب‌الله لبنان و نیروی هوایی روسیه، ارتش سوریه بخشی از آتش‌بار خود را به سوی گروه «حکومت اسلامی» نشانه رفته است.

در اقدامی که به نظر می‌رسد واکنشی به شکست‌های اخیرش به ویژه از دست دادن شهر پالمیرا باشد، شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» بامداد چهارشنبه، به منطقه‌ای واقع در ۵۰ کیلومتری شمال شرق دمشق پایتخت سوریه حمله کردند.

«گروه حکومت اسلامی» در بیانیه‌ای اعلام کرد که به نیروگاه برق حرارتی تشرین در شمال شرق پایتخت حمله کرده و پایگاه نظامی مرتبط با آن را منهدم کرده است. ارتش سوریه این خبر را تایید کرد اما گفت که تمام شبه‌نظامیان شرکت کننده در حمله، کشته شدند.

در همین منطقه، دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» از خودروهای بمب‌گذاری شده برای حمله به مواضع ارتش در نزدیکی فروگاه نظامی الضمیر واقع در ۴۰ کیلومتری شمال شرق دمشق استفاده کردند و دستکم ۱۲ تن را کشتند.

«حکومت اسلامی» در بیانیه‌ای این حمله را بر عهده گرفت.

در همین حال دیده‌بان حقوق بشر سوریه افزود که نیروهای دولتی با پیشروی در اطراف شهر پالمیرا، به ۲۰ کیلومتری شهر السخنه که در تصرف شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» ‌ قرار دارد، رسیدند.

XS
SM
MD
LG