لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۵

«پیشروی» نیروهای جبهه النصره در جنوب حلب


نیروهای جبهه النصره (عکس از آرشیو)
نیروهای جبهه النصره (عکس از آرشیو)

گزارش‌ها حاکی است که نیروهای جبهه النصره، وابسته به القاعده، در جنوب حلب دست به پیشروی زده و توانسته اند یک تپه استراتژیک تحت کنترل نیروهای دولتی را تصرف کنند.

به گزارش رویترز، دیده بان حقوق بشر سوریه که مقر ان در لندن است اعلام کرده است، نیروهای جبهه النصره عملیات خود را شب جمعه آغاز کردند، ولی با این حال نیروهای دولتی تلاش دارند تا با به عقب راندن جبهه النصره این منطقه راهبردی را باز پس بگیرند.

این گزارش می افزاید، نیروهای جبهه النصره عملیات خود را با سه حمله انتحاری به تپه استراتژیک «تل العیس» شامگاه جمعه آغاز کردند و توانستند نیروهای دولتی و شبه نظامیان متحد آنها را به عقب رانده و این تپه را تصرف کنند.

جبهه النصره نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است، در جریان حمله غافلگیرانه نیروهای این گروه، نیروهای ارتش سوریه مجبور به عقب نشینی به سمت شهر الحضر شده اند.

دیده بان حقوق بشر سوریه می گوید، در این درگیری‌ها ده‌ها نفر از نیروی‌های دولتی و دست کم ۱۶ نفر از نیروهای وابسته به جبهه النصره کشته شده اند.

رویترز می گوید، تصاویر تلویزیونی منتشر شده مخالفان نشان می دهد که این تپه استرتژیک بر بزرگراه اصلی حلب به دمشق مشرف است.

در همین حال یک مقام نظامی سوریه به رویترز گفته است: این درگیری‌ها در جبهه مقدم در جنوب حلب با مخالفان روی داده است.

وی اضافه کرده است: گروه‌های مسلح به همراه جبهه النصره به چند موضع نیروهای ارتش در تل العیس و منطقه‌های اطراف آن حمله کردند. واضح است که این نقض آتش بس است.

حکومت بشار اسد و مخالفان بر اساس توافق آمریکا و روسیه با آتش بس و ترک مخاصمه موافقت کرده اند. اما این آتش بس شامل جبهه النصره و گروه حکومت اسلامی نیست.

مین گذاری شهر پالمیرا

در همین حال مقام‌های نظامی سوریه می گویند، گروه حکومت اسلامی، داعش، طی روزهای گذشته مجبور به عقب نشینی از شهر پالمیرا شد، در این شهر هزاران مین کاشته اند.

به گزارش رویترز، یک افسر ارتش سوریه گفته است، به رغم شکست گروه حکومت اسلامی از شهر پالمیرا آنها خیابان‌های اصلی را مین گذاری کرده اند و تله‌های انفجاری در بخش‌های مختلف این شهر کار گذاشته اند.

طبق این گزارش، بازپس گیری شهر پالمیرا با حمایت هوایی روسیه از گروه حکومت اسلامی مهم‌ترین شکست برای این گروه در سوریه محسوب می شود.شهر پالمیرا در بهار سال ۲۰۱۵ به دست نیروهای گروه داعش افتاد.

سازمان یونسکو محوطه باستانی پالمیرا را یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی باستانی جهانی می‌داند و از آن به مثابه تبلور چندین تمدن یاد می‌کند. آثار باستانی شهر پالمیرا متعلق به دوران رم باستان با قدمتی بیش از دو هزار سال است.

XS
SM
MD
LG