لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۸

رگبار بیانیه‌ها در آسمان پرحاشیه فوتبال ایران


کی‌روش سرمربی تیم ملی فوتبال ایران
کی‌روش سرمربی تیم ملی فوتبال ایران

هواداران فوتبال در ایران اگر نصف روز به اینترنت دسترسی نداشته باشند، تعدادی از بیانیه‌ها و مصاحبه‌های تند دست اندرکاران این رشته نسبت به یکدیگر را از دست خواهند داد.

مسئولین عالیرتبه فدراسیون، مربیان ملی، باشگاهی و بازیکنانی که با لحنی تند، از اینستاگرام تا خبرگزاری‌ها و صداوسیما، به یکدیگر اهانت می‌کنند و تقریباً هیچ یک از مقررات رایج انضباطی در فوتبال جهان نیز در خصوص آن‌ها اعمال نمی‌شود.

تنش گسترده در فضای فوتبال ایران، حتی شامل کمیته‌هایی می‌شود که مسئول پیشگیری از چنین اتفاقاتی هستند! از جمله کمیته اخلاق، کمیته انضباطی، استیناف و سایر مسئولینی که موظف‌اند از التهاب روزافزون فضای این رشته ورزشی بکاهند اما بر آن دامن می‌زنند.

طبق آماری که سایت ورزش سه منتشر کرده، از دوشنبه هفته گذشته تاکنون سرمربی تیم ملی و دبیر فدراسیون بیش از ۲۰ مصاحبه علیه یکدیگر انجام داده‌اند!

وقتی اسدی خواستار دعوت از رحمتی به تیم ملی شد، کی‌روش پاسخ داد دخالت در خصوص تیم ملی در حوزه وظایف دبیر فدراسیون نیست و از نظر او رحمتی کاراکتر عضویت در تیم ملی را ندارد.

باشگاه استقلال نیز بیانیه‌ای صادر کرد و درباره سرمربی تیم ملی نوشت: «توهم ایشان را احاطه کرده. پایش را از گلیم خود فرا‌تر گذاشته و لقمه‌ای بزرگ‌تر از دهانش برداشته. باشگاه استقلال ضمن برخورد قانونی با این هتاکی، ملی‌پوشان خود را در اختیار این گونه شخصیت‌ها قرار نخواهد داد. البته شاید در موزامبیک واژه شخصیت معنای دیگری دارد!»

ساعاتی بعد اما اعلام شد که مترجمین اظهارات کی‌روش، نداشتن کاراکتر برای دعوت به تیم ملی را بی‌شخصیتی رحمتی ترجمه کرده بودند. پس از روشن شدن ماجرا، استقلال بیانیه دوم را هم صادر کرد و ضمن اعلام حمایت از تیم ملی، نوشت: توضیحات سرمربی نشان می‌دهد که درایت فدراسیون در انتقال صحبت‌های کی‌روش می‌توانست از سوء تفاهم بزرگ جلوگیری نماید.

در این بین، نظری جویباری معاون باشگاه استقلال رفتار رحمتی را با سوشا مکانی مقایسه کرد و گفت: از نظر رفتاری همه دیده‌اند دروازه‌بان پرسپولیس چه رفتارهایی انجام داده و فوتبال ایران را با دردسر روبه رو کرده. من نمی‌دانم ملاک اخلاق چیست.

سوشا مکانی هم با صدور بیانیه‌ای پاسخ داد: «آقایان که کاسه داغ‌تر از آش شده‌اند، در دفترشان به من گفتند با ما قرارداد ببند چرا که ما روی رحمتی نظری نداریم و شما دروازه‌بان شماره یک خواهی بود. برای فوتبال ایران متاسفم که مسئولی در باشگاه بزرگ استقلال حضور دارد که حتی بلد نیست فارسی صحبت کند!»

در گرماگرم اهانت‌ها، رییس فدراسیون فوتبال به جای ممانعت از حرمت شکنی مکرر چهره‌های فوتبالی، به خبرنگاران گفت این قبیل اظهارنظر‌ها بیانگر آزادی بیان در فوتبال ایران است!

کاپیتان تیم ملی نیز در انتقادات از دبیر فدراسیون گفت: «اسدی چرا تاکنون در کمپ تیم‌ ملی حاضر نشده و با بازیکنان در رابطه با مشکلاتشان صحبت نکرده؟ مگر کی‌روش سرمربی تیم رقیب است که جو تیم‌ملی را دچار بحران می‌کنیم. چرا دبیرکل، طرفداران استقلال را مقابل تیم ملی قرار می‌دهد؟»

احتمال اینکه جنجالی در فوتبال ایران پدید بیاید و محمد مایلی کهن در آن حضور نیابد، دور از ذهن به نظر می‌رسد. او که خود زیرمجموعه فدراسیون در تیم ملی امید است، در مصاحبه‌ با خبرگزاری فارس به انتقاد از نایب رییس فدراسیون و سرمربی تیم ملی پرداخت.

سرمربی پیشین تیم ملی ایران که عادل فردوسی‌پور را به کی‌روش منتسب کرده و او را در برنامه ۹۰ «کی‌روشی‌پور» نامیده بود، این بار نایب رییس فدراسیون را از عوامل کی‌روش دانست و گفت: من از رفتار اسلامیان تعجب می‌کنم. او ظاهراً نایب رییس فدراسیون نیست و نایب رییس کی‌روش شده.

اسدی دبیرکل هم مصاحبه‌های کی‌روش را سناریویی دانست که دیگران برای او می‌نویسند. او از فرد مورد نظرش نام نبرد اما گفت اقتصادی‌ها باید به اقتصاد برگردند تا فوتبالی‌ها فوتبال را اداره کنند. اسلامیان نیز در پاسخی غیر مستقیم، سوابق مدیریتی‌اش در اصفهان و باشگاه سپاهان را برشمرد.

بیانیه‌ها و مصاحبه‌های اهانت آمیز در شرایطی رد و بدل می‌شود که بسیاری از مشکلات فوتبال ایران را هم نادیده می‌گذارد. در فاصله ۲۰ روز تا تورنمنت جهانی فوتسال زنان در گواتمالا، هنوز اعزام این تیم قطعی نیست.

وضعیت بازیکنان سرباز تیم ملی لاینحل باقی مانده در حالی که تیم‌های نظامی در لیگ از آن‌ها استفاده می‌کنند. یعنی تیم ملی ایران و خود آن بازیکنان متضرر می‌شوند اما باشگاه‌های نظامی سود می‌برند!

کیفیت نامناسب و غیر استاندارد ورزشگاه‌ها، پرونده‌های پرتعداد شکایت بازیکنان خارجی، سازماندهی ضعیف مسابقات در رده‌های سنی پایه، خالی شدن ورزشگاه‌ها از تماشاگران، فقدان سیستم برای ارتقای دانش مربیان و عدم پیگیری پرونده‌های فساد مالی در سطوح مختلف فوتبال، از جمله مسائلی است که پشت دعوای صاحب نامان فوتبال ایران پنهان می‌‎ماند.

وحید هاشمیان بازیکن سابق تیم ملی ایران و باشگاه بایرن مونیخ به خبرگزاری ایسنا گفته: در فو‌تبا‌ل ایران هر کسی که عربده بکشد به خواسته خود می‌رسد. این نشان می‌دهد که مسئولان این فو‌تبا‌ل، آدم‌های خاصی را می‌خواهند.

XS
SM
MD
LG