لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۶

روحانی: ائتلافی بین ایران و روسیه برای مبارزه با داعش وجود ندارد


حسن روحانی، رییس جمهوری ایران
حسن روحانی، رییس جمهوری ایران

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، روز جمعه سوم مهر گفت، ائتلافی بین ایران و روسیه برای مبارزه با گروه حکومت اسلامی، داعش، شکل نگرفته است.

وی همچنین در خصوص رابطه ایران و آمریکا تصریح کرد که راه درازی برای بهبود روابط بین دو کشور در پیش است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای روحانی همچنین تاکید کرده که ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، به وی گفته است که مسکو می‌خواهد نقش موثرتری در مبارزه علیه گروه‌های افراطی در منطقه خاورمیانه ایفا کند.

طبق این گزارش، رییس جمهوری ایران که برای سخنرانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد، در جمع شماری از سردبیران رسانه‌ها گفته است: «من ائتلافی بین ایران و روسیه برای مبارزه با تروریسم نمی‌بینم».

حسن روحانی در حالی ائتلاف بین ایران و روسیه برای مبارزه با گروه حکومت اسلامی در سوریه را رد کرده است که روز جمعه شبکه خبری آمریکایی «فاکس نیوز» به نقل از منابع امنیتی گزارش داد که فرماندهان نظامی ایران، سوریه و روسیه یک ستاد هماهنگی عملیاتی مشترک برای مبارزه با «داعش» در بغداد تشکیل داده‌اند.

منابع اطلاعاتی و امنیتی غربی به «فاکس نیوز» گفته‌اند، شماری از ژنرال‌های رده پایین روسیه در این مرکز هماهنگی عملیات حضور دارند.

طبق این گزارش، مقام‌های آمریکایی گفته‌اند مشخص نیست که آیا دولت عراق نیز در این ستاد هماهنگی عملیاتی عضویت دارد یا نه.

یک مقام بلندپایه آمریکا نیز در گفت‌و‌گو با فاکس نیوز از حضور شمار زیادی از نیروهای روسی در بغداد خبر داده است.

یک مقام دیگر آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، به فاکس نیوز گفته است، دستکم ۲۴ جنگنده روسی سوخو ۲۴ و ۲۵ طی یک هفته اخیر به سوریه منتقل شده‌اند.

این مقام آمریکایی گفته است این جنگنده‌ها برای رسیدن به سوریه بین پنجشنبه و جمعه گذشته برای سوختگیری در پایگاه هوایی همدان بر زمین نشسته‌اند و پس از سوختگیری به سمت سوریه پرواز کرده‌اند.

طبق این گزارش، روسیه تدارکات لازم برای این جنگنده‌ها را پیشتر از طریق آسمان ایران به سوریه منتقل کرده است.

رابطه ایران و آمریکا

حسن روحانی همچنین روز جمعه گفته است که رویکرد ایران و آمریکا در قبال یکدیگر تغییر کرده است، اما راه درازی تا بهبود روابط دو کشور وجود دارد.

به گزارش رویترز، رییس جمهوری ایران در خصوص روابط بین تهران و واشینگتن گفته است: «مسلما شرایط تغییر کرده است و ما می‌توانیم به گام‌هایی که در این زمینه برداشته شده است اشاره کنیم، اما باید دانست که راه درازی در پیش است».

حسن روحانی توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی را «آزمونی بزرگ» برای رابطه ایران و آمریکا خوانده و گفته است، خیلی مهم است که بتوان فضایی از اعتماد ایجاد کرد.

XS
SM
MD
LG