لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۰

پوتین: حمایت از حکومت سوریه تنها راه پایان دادن به جنگ است


دولت روسیه به ریاست‌جمهوری ودلادیمیر پوتین (وسط تصویر) از مهم‌ترین حامیان بشار اسد است
دولت روسیه به ریاست‌جمهوری ودلادیمیر پوتین (وسط تصویر) از مهم‌ترین حامیان بشار اسد است

رئیس‌جمهوری روسیه، دولتی که از مهم‌ترین حامیان بشار اسد به شمار می‌رود، می‌گوید تنها راه پایان دادن به جنگ داخلی سوریه، حمایت از رئیس فعلی دولت مرکزی آن کشور است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در گفت‌وگویی با برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه خبری سی‌بی‌اس، می‌گوید از میان برداشتن دولت مرکزی سوریه، اوضاع در آن کشور را شبیه جایی مانند لیبی خواهد کرد.

روسیه کشوری‌ست که به تازگی حضور نظامی خود را در سوریه افزایش داده و ادوات و تجهیزات پیشرفته‌ای نیز به یک پایگاه هوایی در غرب آن کشور فرستاده است.

مسکو در تلاش بود تا به عنوان بخشی از تلاش‌های تازه برای احیای مذاکرات صلح، ائتلافی بین‌المللی علیه افراطیون به وجود آورد که بشار اسد نیز در آن حضور داشته باشد.

تصاویر ماهواره‌ای افزایش حضور نظامی روسیه را در لاذقیه نشان می‌دهند
تصاویر ماهواره‌ای افزایش حضور نظامی روسیه را در لاذقیه نشان می‌دهند

چنین ایده‌ای از همان اول با مخالفت کشورهایی مانند عربستان سعودی، از مخالفان بشار اسد، روبه‌رو شد.

چارلی رز، مجری برنامه «۶۰ دقیقه» از آقای پوتین در مورد افزایش حضور نظامی روسیه در سوریه پرسیده و می‌گوید که به نظر می‌رسد این کار برای «نجات» اسد است.

پوتین در پاسخ گفته است «خوب! درست می‌گویید».

رئیس‌جمهوری روسیه می‌گوید «عمیقا معتقد است» که هر اقدامی برای سرنگونی حکومت مرکزی سوریه «اوضاعی را به وجود خواهد آورد که شما اکنون در دیگر کشورهای منطقه یا مناطق دیگر شاهد آن هستید. برای نمونه: لیبی. جایی که همه سازمان‌های دولتی از هم پاشیده‌اند».

اشاره پوتین به آشوب‌ها و کشمکش‌های مسلحانه میان گروه‌های مختلف در لیبی، پس از سرنگونی حکومت معمر قذافی‌ست.

تصویب قطعنامه «پرواز ممنوع» بر فراز آسمان لیبی در شورای امنیت سازمان ملل، در پایان سال ۱۳۸۹، در نهایت به ورود نیروهای بین‌المللی به نبردهای داخلی در آن کشور و سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور پیشین آن انجامید.

در آن زمان روسیه قطعنامه را وتو نکرده و به آن رای ممتنع داده بود.

هفته آینده رئیس‌جمهوری روسیه با همتای آمریکایی خود، باراک اوباما، در حاشیه نشست همگانی سران کشور‌های جهان در سازمان ملل متحد، دیدار خواهد کرد.

آمریکا، می‌گوید اسد نباید در دولت آینده سوریه نقشی داشته باشد، هر چند وزیر خارجه آن کشور تاکید کرده، لزومی ندارد که کناره‌گیری او از قدرت، در میانه جنگ داخلی آن کشور رخ دهد.

کاخ سفید آمریکا در بیانیه‌ای گفته است دیدار هفته آینده اوباما و پوتین، با درخواست رئیس‌جمهوری روسیه صورت می‌گیرد.

در بیانیه دولت آمریکا آمده است که با وجود اختلافات دو کشور، لازم است در مورد افزایش حضور نظامی اخیر روسیه در سوریه گفت‌وگو شود.

XS
SM
MD
LG