لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

عراقچی: کمیسیون مشترک برجام، نگرانی ایران درباره قانون آیسا را جدی دانست


عباس عراقچی، معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران
عباس عراقچی، معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران

عباس عراقچی، معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام، روز سه شنبه پس از نشست کمیسیون مشترک برجام در هتل کوبورگ وین گفته است، اعضای این کمیسیون، نگرانی ایران درباره اجرای قانون ایسا توسط آمریکا را بسیار جدی دانستند.

گزارش‌ها حاکی است که ششمین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور معاونان وزیر خارجه ایران و معاونان و مدیران سیاسی کشورهای عضو گروه ۱+۵ در هتل پله کوبورگ شهر وین به مدت سه و نیم ساعت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای، عباس عراقچی در گفت‌و‌گو با تلویزیون جمهوری اسلامی تاکید کرده است: در این نشست ما به طور کاملا مستدل توضیح دادیم که چرا فکر می‌کنیم تمدید قانون آیسا نقض برجام است. نگرانی‌های خود را بابت نقض‌ها، تعلل‌ها و بد عهدی‌های که توسط هیات آمریکا انجام شده، بیان کردیم.

معاون وزیر امور خارجه ایران اضافه کرده است: کمیسیون مشترک برجام نگرانی‌های ایران را بسیار جدی دانست.

«قانون تحریم‌های ایران» یا «ایسا» بدون امضای رییس جمهوری آمریکا در ماه گذشته میلادی برای ۱۰ سال دیگر تمدید شد. مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند این اقدام به منزله «نقض» برجام است. این در حالی است که آمریکا تصویب این تحریم‌ها را نقض برجام نمی‌داند.

«نشستی مفید»

در همین زمینه، مجید تخت روانچی، معاون وزیر امور خارجه ایران و عضو هیات ایرانی به شبکه یک سیما گفته است:« امروز جلسه کمیسیون مشترک برجام به درخواست ایران تشکیل شد و نخستین جلسه‌ای بود که به درخواست یک عضو برای بررسی شکایت ایران تشکیل شد. »

معاون وزیرامور خارجه ایران اضافه کرده است: «دیروز نیز جلسه دوجانبه‌ای با هیئت کار‌شناسی آمریکا و پس از آن جلسه با کمیته تحریم داشتیم که تشکیل این جلسه بر اساس متن برجام است. »

وی افزوده است: «نشست امروز کمیسیون مشترک برجام طولانی، مفید و در فضای خوب و مثبتی برگزار شد.»

ایرنا و خبرگزاری صدا و سیما می‌گویند، هیات آمریکایی دراین نشست «با تاکید مجدد بر پایبندی کامل این کشور به برجام، به عدم امضای این مصوبه از سوی رییس جمهور آمریکا اشاره کرد و آن را یک تصمیم مهم سیاسی دانست.»

به گزارش ایرنا، ‌«هیات امریکایی همچنین یک سلسله از اقدامات حقوقی و اجرایی را برشمرد که دولت این کشور برای ملغی الاثر کردن قانون آیسا انجام داده است و اعلام کرد که با این اقدامات قانون مزبور هیچ تاثیری ندارد و لذا نفس تصویب این قانون در کنگره آمریکا مشکلی برای تعهدات برجامی این کشور ایجاد نمی‌کند.»

این گزارش اضافه کرده است: اعضای کمیسیون مشترک «خواستار اقدامات آمریکا برای بلااثر ماندن این قانون و شفاف سازی کامل در این زمینه شدند به گونه‌ای که هیچ ابهامی نسبت به اینکه این قانون اثری بر تجارت و همکاری با ایران ندارد باقی نماند.»

هنوز سایر اعضای نشست مشترک کمیسیون برجام در خصوص نشست روز سه شنبه ابراز نظر نکرده اند.

پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای در دی ماه سال گذشته، اعلام شد که کمیسیون مشترکی مرکب از ایران و کشورهای ۱+۵ با هدایت و هماهنگی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به «مراقبت و نظارت اجرای کامل و مؤثر برجام» ادامه خواهد داد.

از زمان اجرایی شدن برجام، این کمیسیون مشترک تاکنون چند بار تشکیل جلسه داده که عمده مطالب مورد بررسی در آن موضوع فروش آب سنگین ایران، موضوع مشکلات بانک‌های اروپایی برای مشارکت در ایران و همچنین طرح «پنج، شش پرونده جدی» از سوی ایران دربارهٔ «زیر پا گذاشته شدن روح برجام» از سوی آمریکا بوده است.

XS
SM
MD
LG