لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۹

وزير جهاد کشاورزی ایران: بالای ۱۰۰ هزار پرونده زمين‌خواری داريم


محمود حجتی، وزير جهاد و کشاورزی ايران، روز جمعه چهارم ارديبهشت با اشاره به اينکه عده‌ای با تغيير کاربری زمين‌های کشاورزی به «ثروت بادآورده‌ای» رسيده‌اند، گفته که بيش از صد هزار پرونده زمين‌خواری در کشور وجود دارد.

محمود حجتی در نشستی با حضور مقام‌های اداری استان کرمان اظهار داشت که «مبارزه با تغيير کاربری زمين‌های کشاورزی همواره دغدغه دولت بوده است».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزير جهاد و کشاوری ايران افزود: «بايد با زمين‌خواری مبارزه قاطعانه‌ای صورت بگيرد، گاهی با تغيير کاربری عده‌ای به ثروت بادآورده‌ای می‌رسند که از حق بيت‌المال است».

آقای حجتی گفت: «بيش از صد هزار پرونده زمين‌خواری در کشور وجود دارد که بايد با آن‌ها برخورد کرد اما متاسفانه گاهی شاهد قوانين دست و پاگير در اين زمينه هستيم».

احمد نبوی، مديرکل بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست، نيز روز جمعه درباره ارزيابی عملکرد و رسيدگی به شکايات سازمان محيط زيست ايران گفت سه هزار هکتار از زمين‌های کشور از «تصرف» کسانی که به گفته او «مرفهين بی درد» بودند، پس گرفته شده است.

وی افزود: پس گيری پنج هزار هکتار ديگر اين زمين‌ها در دستگاه قضايی در حال رسيدگی و پيگيری است.

آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در اسفندماه سال گذشته ضمن ابراز تاسف از «دست‌اندازی افراد سودجو به جنگل‌ها و منابع طبيعی بخصوص در شمال کشور» از «زمين‌خواری و کوه‌خواری» در ايران نیز به شدت انتقاد کرده بود.

موضوع تغيير کاربری زمين‌های کشاورزی در ايران طی سال‌های اخير اعتراضاتی را در پی داشته است. سال گذشته قطع درختان «باغ سيب» در مهر شهر کرج اعتراض شهروندان را در پی داشت.

گزارش رسانه‌های ايران حاکی بود که در فروردين ماه سال ۱۳۹۳ و در ايام تعطيل «دو هزار و ۳۰۰ اصله درخت» اين باغ «مخفيانه» قطع شد.

به گزارش ايرنا، باغ تاريخی سيب مهر شهر کرج حدود ۳۴۰ هکتار وسعت دارد که يک شرکت وابسته به يک دستگاه اجرايی اقدام به قطع دو هزار و ۳۰۰ اصله درخت اين باغ کرده بود که با اعتراض مردم و مسوولان محلی همراه شد.

باغ سيب در محدوده کاخ مرواريد ( کاخ شمس) در مهرشهر کرج قرار دارد که پس از انقلاب مصادره و به بنياد مستضعفان واگذار شد.

XS
SM
MD
LG