لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۲

واکنش ايران به حضور يوکيا آمانو در سنای آمريکا


رضا نجفی، نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی
رضا نجفی، نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی

رضا نجفی، نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز شنبه ۱۰ مردادماه در واکنش به خبر حضور يوکيا آمانو، مدير کل اين نهاد بين‌المللی در سنای آمريکا، نسبت به افشای توافق ايران با آژانس هشدار داد.

رضا نجفی در پاسخ به اين پرسش خبرگزاری «ايسنا» که اگر سناتورهای آمريکايی خواستار بيان جزييات توافق ايران و آژانس برای حل مسايل گذشته و حال شوند، آيا آمانو اجازه دارد در اين‌باره توضيح دهد؟ گفته است: «قطعا توافق‌ها بين يک کشور عضو و آژانس که جنبه محرمانه دارد به هيچ وجه نمی‌تواند در اختيار هيچ کشور ديگری قرار بگيرد و همان‌طور که در بحث‌های کنگره هم معلوم شد، متون محرمانه بين ايران و آژانس حتی در اختيار دولت آمريکا هم قرار نگرفته است بنابراين به طور قطع اين مساله در اختيار نمايندگان سنا هم نمی‌تواند قرار بگيرد.»

نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی تصريح کرده است:«آژانس می‌داند افشا شدن متون محرمانه چه معنی دارد و ايران اين موضوع را به طور کامل برای مديرکل آژانس روشن کرده است.»

بر اساس قرارداد بين ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی که ساعاتی پيش از اعلام توافق وين امضاء شد، بايد مسائل باقیمانده حساسی چون فعاليت‌های احتمالا نظامی- هسته‌ای تهران در سايت پارچين تا پايان سال ۲۰۱۵ حل‌وفصل شوند.

آژانس بين المللی انرژی اتمی روز گذشته اعلام کرد که يوکيو آمانو «قرار است درباره نقش آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در خصوص راستی‌آزمايی و نظارت بر اقدامات هسته‌ای (تهران) در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک» که ايران و شش قدرت جهانی با آن توافق کرده‌اند، (به سناتورها) توضيح دهد.

با این حال، رضا نجفی در مورد حضور يوکيا آمانو در کنگره آمريکا و توضيح درباره نقش آژانس در توافق هسته ای تاکيد کرده است: «اين‌که مجلس يکی از کشورهای عضو از مديرکل آژانس دعوت کند و او اين دعوت را بپذيرد يا نپذيرد جزو اختيارات شخص مديرکل است.»

ايران و شش قدرت جهانی روز ۲۳ تيرماه (۱۴ ژوئيه) امسال به توافقی بر سر برنامه هسته‌ای تهران دست يافتند. طبق اين توافق، ايران پذيرفت تا در ازای رفع تحريم‌های بين‌المللی عليه آن محدوديت‌های زيادی بر برنامه هسته‌ايش اعمال کند.

جمهوريخواهان کنگره آمريکا منتقد توافق هسته ای با ايران می گويند، اين توافق قادر نيست تا در درازمدت مانع دستيابی ايران به سلاح هسته‌ای شود.

در نشست‌های پرسش و پاسخ کميته‌های مختلف سنا و مجلس نمايندگان که ظرف دو هفته گذشته برگزار شد، برخی از نمايندگان و سناتورهای آمريکايی فاش کردند که بر اساس بندی از قرارداد ايران و آژانس، نمونه‌برداری از سايت پارچين به عهده ايران است. ضمن اينکه بازرسان آمريکايی حق شرکت در بازرسی‌ها را ندارند.

آنها گفته‌اند که دولت باراک اوباما بايد متن اين قرارداد را در اختيارشان قرار دهد ولی جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، اعلام کرد که ما به اصل قرارداد دسترسی نداريم چون محتوای آن محرمانه است و فقط در جريان خلاصه آن قرار گرفته‌ايم که اعضای کنگره آمريکا در يک نشست غيرعلنی از آن مطلع خواهند شد.

ارنست مونيز، وزير انرژی امريکا روز گذشته هشدار داده بود که رد توافق هسته ای با ايران توسط کنگره پيامدهای منفی بسياری درپی خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG