لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۹

« یک مقام مطلع» وزارت خارجه ایران حمله هوایی به مواضع داعش را رد کرد


يک مقام مطلع وزارت خارجه ايران روز شنبه ۱۵ آذرماه به بازتاب اظهارات معاون آسيا و اقيانوسيه اين وزارتخانه در روزنامه بريتانيايی گاردين واکنش نشان داده و گفته است که ايران به مواضع گروه خلافت اسلامی، موسوم به داعش، در عراق حمله هوايی نکرده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، اين مقام مطلع که خواست نامش فاش نشود، «اخبار و ادعاهای مبنی بر حمله هوايی ايران به مواضع داعش در عراق را نادرست خوانده است.»

طبق اين گزارش اين مقام مطلع شنبه شب ضمن رد اين موضوع، در ارتباط با اظهارنظر منتشره به نقل از معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه ایران گفته است: «معاون وزير امور خارجه در پاسخ به سوالی در اين مورد تاکيد کرده است در صورت درخواست دولت عراق، جمهوری اسلامی ايران آمادگی مساعدت و همکاری در هر زمينه ای از جمله کمک نظامی به آن کشور را دارد.»

روزنامه بريتانيايی «گاردين» روز جمعه گزارش داده بود که ابراهيم رحيم‌پور، معاون وزارت امور خارجه ايران، حمله هواپيماهای جمهوری اسلامی به گروه حکومت اسلامی در عراق را تاييد کرده است.

به گزارش گاردين معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه ايران گفته بود که هدف از اين حملات «دفاع از منافع دوستان ما در عراق» بوده است.

در حالی اين مقام «مطلع» وزارت خارجه ايران اظهارات منتسب به ابراهيم رحيم پور را رد کرده است که پيشتر خبرگزاری رويترز نيز از قول منبعی «ناشناس» در دولت حسن روحانی گزارش ها درباره حمله ايران به مواضع داعش در عراق را تاييد کرده بود.

اين در حالی بود که علی لاريجانی پيشتر خبر حمله هوايی ايران به مواضع داعش در عراق را رد کرده بود.

مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، نيز از تاييد اين اقدام ايران در خاک عراق خودداری کرده بود.

خانم افخم روز چهارشنبه، ۱۲ آذر، تنها گفته بود: «هيچ گونه تغييری در سياست‌های جمهوری اسلامی ايران در خصوص مبارزه با گروه‌های تکفيری و کمک به دولت عراق و ارائه مشورت در مقابله با گروه‌های تکفيری وجود ندارد».

وی افزوده بود: «خبرها در مورد همکاری نظامی ايران برای مقابله با گروه‌های تروريستی نظير داعش درست نيست.»

يک روز پيش از او، مسعود جزايری، معاون ستاد کل نيروهای مسلح، نيز هر گونه همکاری ايران با ائتلاف به رهبری آمريکا در بمباران مواضع داعش را تکذيب کرده، اما درباره حمله هوايی يک‌جانبه ايران سخنی نگفته بود.

اين در حالی است که وزارت دفاع آمريکا (پنتاگون) وقوع چنين حملاتی را تاييد کرده و جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، نيز از آن استقبال کرده است.

رسانه‌های خبری بين‌المللی در روزهای اخير تصاويری را از جنگنده‌های اف۴ در آسمان عراق و در نزديکی مرز ايران که مشغول بمباران مواضع گروه حکومت اسلامی هستند، منتشر کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG