لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۴

مهلت یک ماهه قوه قضاييه به دولت روحانی برای بستن و کنترل وايبر


غلامحسين محسنی اژه ای، معاون اول قوه قضاييه با ارسال نامه‌ای به وزير ارتباطات دولت یازدهم از او خواسته است که ظرف حداکثر يک ماه شبکه های اجتماعی مانند «وآتس آپ، وايبر و تانگو» را مسدود يا به «طور موثر» کنترل اطلاعاتی کند، در غير اين صورت قوه قضائيه نسبت به اين امر اقدام خواهد کرد.

به گزارش روز شنبه ۲۹ شهریورماه ميزان، خبرگزاری قوه قضاييه ايران، محسنی اژه ای در بخشی از نامه خود به وزير ارتباطات ايران به «انتشار وسيع مطالب مهم» عليه بنيانگذار جمهوری اسلامی آيت الله خمينی در هفته های اخير از طريق برخی شبکه های اجتماعی نظير واتس آپ، وايبر و تانگو اشاره کرده و گفته است که اين وزارتخانه به رغم مهلت سه ماهه در اين زمينه اقدام موثری نکرده است.

معاون اول قوه قضاييه خطاب به وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات تصريح کرده است:«ظرف مدت حداکثر يک ماه نسبت به فرآهم آوری زمينه و بستر فنی مورد نياز مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی موثر شبکه های ياد شده اقدام عاجل صورت پذيرد، در غير اين صورت قوه قضائيه در راستای وظايف ذاتی خود نسبت به مسدودسازی شبکه های اجتماعی دارای محتوای مجرمانه اقدام مقتضی به عمل آورده و با متخلفين از دستورات قضايی در هر رده ای طبق قانون برخورد خواهد کرد.»

در هفته های اخير موج گسترده ای از لطيفه‌هايی درباره آيت‌الله خمينی، بنيان‌گذار جمهوری اسلامی، در شبکه‌های اجتماعی و تلفن همراه در ايران از جمله در وايبر به راه افتاده است.

پيشتر برخی از کاربران صفحات اجتماعی از اين اقدام استقبال و اقدام به بازنشر اين لطيفه‌ها در سطح وسيع کرده و در مقابل برخی از شخصيت‌های سياسی و وب‌سايت‌های خبری اين گمانه را مطرح کرده بودند که انتشار «حجم قابل توجه» لطيفه درباره آيت‌الله خمينی زمينه‌سازی برای فيلتر شدن وايبر است.

از جمله صادق زيباکلام، استاد دانشگاه، پيشتر در اين زمينه گفته بود که اين پيامک‌ها ممکن است از جانب کسانی باشد که با انگيزه‌های مشخص قصد فيلتر کردن شبکه اجتماعی وايبر را دارند.

وب‌سايت کلمه نيز روز هفتم شهريور در مطلبی نوشت که انتشار ناگهانی «حجم قابل توجهی» از مطالب «توهين‌آميز» درباره بنيان‌گذار جمهوری اسلامی در برخی شبکه‌های اجتماعی اين نگرانی را در کاربران اين شبکه‌ها ايجاد کرده که «پروژه امنيتی ديگری در دستور کار اقتدارگرايان باشد»، مشابه آن چه در سال ۸۸ و در ماجرای پاره کردن عکس آيت‌الله خمينی رخ داد.

وب‌سايت جماران که زير نظر موسسه تنظيم و نشر آثار آيت‌الله خمينی اداره می‌شود راه افتادن موجی از اين لطيفه‌ها در شبکه‌های اجتماعی را «مشکوک» توصيف کرده است.

در همين زمينه، حسين اشتری،‌ جانشين فرمانده نيروی انتظامی ايران،‌ هفته گذشته از «کشف سرنخ‌هايی» از عوامل انتشار دهنده «پيامک‌های توهين آميز»‌ درباره آيت الله خمينی،‌ بنيانگذار جمهوری اسلامی در شبکه های اجتماعی خبر داده بود.

XS
SM
MD
LG