لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۱

«۲۵ هزار نفر در ایران به پیوند عضو نیاز دارند»


رئیس اداره شبکه فراهم‌آوری اعضا و پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌گوید بیش از ۲۵ هزار نفر در ایران نیازمند پیوند عضو هستند.

به گزارش ایرنا٬ کتایون نجفی‌زاده روز سه‌شنبه (دوم آذر) در حاشیه جلسه شورای عالی پیوند اعضای گیلان این مطلب را بیان و از مرگ روزانه هفت تا ۱۰ نفر در کشور «بدلیل نرسیدن عضو پیوندی» خبر داد.

خانم نجفی‌زاده گفت در حال حاضر تنها از اعضای بدن یک‌چهارم کسانی که در ایران دچار مرگ مغزی می‌شوند٬ برای پیوند استفاده می‌شود.

به گفته وی «اگر تعداد موارد مرگ مغزی مورد استفاده، دو برابر شود؛ ما بیماری در لیست انتظار نخواهیم داشت.»

این مقام مسئول آمار سالیانه مرگ مغزی در ایران را پنج تا هشت هزار مورد اعلام و اظهار کرد براساس آمار جهانی باید ۵۰ درصد این مرگ‌ها منجر به پیوند اعضا شود.

ایران براساس اعلام این مقام مسئول باید سالانه دو هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار اهدای عضو داشته باشد٬ این در حالی است که سال گذشته تنها ۸۰۸ مورد عضو اهدا شده است.

نجفی‌زاده افزود: اگر «خانواده‌های مرگ مغزی برای پیوند اعضای بیماران نیازمند اعلام رضایت کنند، دیگر نگران تعداد دستگاه‌های دیالیز نخواهیم شد.»

چهارم مهرماه امسال هم حسن هاشمی٬ وزیر بهداشت اعلام کرده بود در ایران پیوند عضو برای کبد، کلیه، ریه، لوزالمعده،، قلب و روده انجام می‌شود.

آقای هاشمی با اشاره به آمار پیوندهای انجام شده، گفته بود تاکنون در کشور ۴۳ هزار پیوند کلیه، چهار هزار پیوند کبد و ۸۰۰ پیوند قلب انجام شده است.

به گفته وزیر بهداشت در حوزه چشم پزشکی سالانه پنج هزار پیوند در ایران انجام می‌شود.

حسن هاشمی همچنین به پدیده کلیه‌فروشی در ایران اشاره کرده و آن را اقدامی «زشت» توصیف کرده است.

درایران سال‌هاست که می‌توان با پرداخت مبلغی که معمولاً معادل چند هزار دلار است از اهداکنندگان زنده٬ یکی از کلیه‌های آنها را خرید.

در ایران جراحی پیوند کلیه از سال ۱۹۶۷ شروع شد ولی پس از وقوع انقلاب، تحت تأثیر تحریم‌های خارجی تعداد جراحی‌ها کاهش پیدا کرد.

طبق آمارهای دولتی در حال حاضر هر ساله در ایران حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر، از یک اهداکننده زنده کلیه دریافت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG