لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۴

ايران و آمريکا با جابجايی دفاتر حافظ منافع خود «موافقت کردند»


جان کری هفته گذشته با ظریف در محل اقامت سفیر ایران در نیویورک دیدار کرد.
جان کری هفته گذشته با ظریف در محل اقامت سفیر ایران در نیویورک دیدار کرد.

روزنامه آمريکايی «واشينگتن پست» روز جمعه ۱۸ ارديبهشت از توافق ايران و آمريکا برای «جابجايی» دفاتر حافظ منافع خود در تهران و واشينگتن خبر داده است.

به گزارش واشينگتن پست، در اقدامی که به نظر نخستين توافق بين ايران و آمريکا پس از قطع روابط در سال ۱۳۵۸ باشد، به ايران اجازه داده شده است تا دفتر حافظ منافع خود در خيابان «ويسکانسین» را به خيابان بیست و سوم واشينگتن منتقل کند.

طبق اين گزارش، در مقابل ايران نيز به سوييس که به دنبال مکان جديدی برای دفتر حافظ منافع آمريکا بوده، اجازه داده است که ساختمان تازه‌ای را برای دفتر حافظ منافع آمريکا در ايران تهيه کند.

يک منبع مطلع که نامش فاش نشده در اين زمينه به «واشينگتن پست» گفته است: «وجه مشخصه ديپلماسی، اقدام متقابل است و اين يک معاوضه و تبادل بين دو طرف است».

اين گزارش همچنين اضافه کرده است که خبر توافق برای «جابجايی» دفاتر حافظ منافع پس از ديدار جان کری، وزير خارجه آمريکا، با محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، هفته گذشته در محل اقامت سفير ايران در سازمان ملل در نيويورک منتشر شده است.

واشينگتن پست از ديدار جان کری با محمد جواد ظريف در محل اقامت سفير ايران در نيويورک به مثابه قدم نهادن نخستين مقام ارشد آمريکايی پس از چند دهه به ملک دیپلماتیک ایران (که خاک اين کشور محسوب می‌شود) ياد کرده است.

در همين زمينه، «واشينگتن پست» از يک مقام وزارت امورخارجه آمريکا پرسيده است که آيا اين توافق به مثابه آب شدن يخ روابط ايران و آمريکا است و آيا ارتباطی به مذاکرات هسته‌ای دارد.

اين مقام وزارت امور خارجه آمريکا در پاسخ گفته است : هيچ گونه ارتباطی بين اين جابجايی که از قبل برنامه ريزی شده و مذاکرات جاری برای حل نگرانی‌های بين‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ايران وجود ندارد.

اين مقام وزارت امور خارجه آمريکا اضافه کرده است: بخش حافظ منافع ايران سال گذشته درخواستی برای جابجايی به مکان جديدی ارائه کرد که بر اساس پروتکل معمول، با چنين درخواستی موافقت شد.

به گزارش واشينگتن پست، دفتر حافظ منافع ايران که در سفارت پاکستان در واشينگتن فعاليت می‌کند، خدمات کنسولی و گذرنامه‌ای به بيش از يک ميليون و نيم ايرانی مقیم آمريکا ارائه می‌کند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، روز جمعه گزارشی از خبر روزنامه واشينگتن پست منتشر کرده بود که ساعاتی بعد آن را از خروجی‌های خود حذف کرد.

«ارتباطی با مذاکرات هسته ای ندارد»

در واکنش به گزارش «واشینگتن پست»، دفترنمايندگی ايران در سازمان ملل متحد در واکنش روز جمعه اعلام کرد، هيچگونه ارتباطی بين جابجايی دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ايران در واشنگتن و مذاکرات هسته ای وجود ندارد.

حميد بابايی مسئول بخش مطبوعاتی نمايندگی دائم جمهوری اسلامی ايران در این زمینه گفته است: مجوز تغيير ساختمان دفتر حفاظت از منافع جمهوری اسلامی ايران در واشنگتن سال گذشته و با مکاتبات انجام شده با وزارت امورخارجه آمريکا در پی افزايش حجم درخواست های کنسولی و محدود بودن فضای ساختمان قبلی به دليل فرسودگی و قدمت محل گرفته شده است و اصولاً هيچ ارتباطی با مذاکرات جاری در خصوص مسائل هسته ای ندارد.

مذاکرات هسته ای بین ایران و شش قدرت جهانی برای دست یابی توافق جامع و نهایی در خصوص برنامه هسته ای جمهوری اسلامی هم اکنون در جریان است .

XS
SM
MD
LG