لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۹

حاجی زاده: آمریکا شاید از طریق روس‌ها از حمله موشکی به داعش اطلاع پیدا کرده بود


مانور موشکی سپاه (عکس از آرشیو)
مانور موشکی سپاه (عکس از آرشیو)

علی حاجی‌زاده،فرمانده نیروی هوا فضای سپاه، شامگاه شنبه گفته است، آمریکایی ها شاید از طریق روسیه از حمله موشکی ایران به مواضع گروه حکومت اسلامی،‌داعش، در سوریه، اطلاع پیدا کرده بودند.

سپاه پاسداران روز ۲۸ خرداداعلام کرد که در واکنش به حملات به مجلس شورای اسلامی و آرامگاه آیت الله خمینی در تهران، یک مرکز«فرماندهی و پشتیبانی تروریست‌های تکفیری» در سوریه را با موشک مورد حمله قرار داده است.

مقام‌های نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران از «موفقیت‌آمیز» بودن حملات موشکی به استان دیرالزور سوریه سخن گفته‌اند. این در حالی است که روزنامه هاآرتص به نقل از مقام‌های نظامی اسرائیل نوشت که تنها دو موشک از هفت موشک ایران به اهداف مورد نظر اصابت کرده‌اند و این پرتاب ها را «شکست آشکار» خواند.

به گزارش فارس علی حاجی‌زاده در واکنش به گزارش رسانه های اسرائیل گفته است: «همه موشک‌ها با موفقیت به هدف اصابت کرده است و ما در این خصوص فیلم‌های ضبط شده توسط هواپیماهای بدون سرنشین را نیز منتشر کردیم.»

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه اضافه کرده است: جالب است بدانید که ۴ دقیقه بعد از اصابت اولین موشک بلافاصله هواپیماهای آمریکایی بر فراز منطقه حضور پیدا کردند و این نشان می‌دهد که عملیات ما یک عملیات عریان بود.

علی حاجی‌زاده همچنین تصریح کرده است: آمریکایی‌ها از طریق برخی همراهان ما مثلا شاید روس‌ها از این عملیات اطلاع پیدا کرده بودند.

وی همچنین درباره گزارش رسانه های اسرائیل در خصوص اینکه برخی موشک‌های شلیک شده سپاه به اهداف نخورده و در مناطق دیگر مثل عراق اصابت کرده است، گفته است: آنچه این افراد به اصطلاح کارشناس از آن نام برده‌اند در واقع بدنه جدا شده موشک‌ها(موتور) بود که در عراق به زمین خورد.

حاجی‌زاده افزود: موشک‌هایی که در این عملیات استفاده کردیم به گونه‌ای است که قبل اصابت به هدف(۱۰۰ کیلومتر مانده به هدف) قسمتی از بدنه جدا شده و سر جنگی به هدف اصابت می‌کند و عملیات طوری طراحی شده بود که این قسمت جدا شده در خاک عراق به زمین می‌خورد.

سپاه پاسداران در بیانیه خود اعلام کرده بود که موشک‌های ذوالفقار را از استان‌های کردستان و کرمانشاه در غرب ایران به سوی اهداف وابسته به «گروه‌های تکفیری» در دیرالزور شلیک کرد.

یک کارشناس نظامی شبکه عبری رادیوی اسرائیل روز دوشنبه ۲۹ خرداد گفت: «این اقدام ایران جدید و بی‌سابقه است و هر چند فاصله غرب ایران تا شرق سوریه، با یک موشک با برد متوسط طی شده اما اصابت موشک‌ها به هدف، مهم است و ارتقای توان عملیاتی ایران محسوب می شود.»

وبسایت خبری اسرائیلی «نانا» هم نوشت:‌ «نهادهای امنیتی اسرائیل با رصد عملکرد موشک جدید به زمین ذوالفقار با برد ۷۵۰ کیلومتر، احتمال می دهند که ایران این موشک‌ها را نیز به حزب الله تحویل بدهد.»

حمله موشکی سپاه پاسداران به دیرالزور که علاوه بر داخل ایران، در خارج از کشور نیز واکنش‌هایی را درپی داشت.

از جمله این واکنش‌ها اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بود، که گفت: «ما اعمال و سخنان‌شان را دنبال می‌کنیم. من یک پیام برای ایران دارم:‌ اسرائیل را تهدید نکنید».

XS
SM
MD
LG