لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۱

درخواست هزاران ایرانی از صادق لاریجانی برای رسیدگی به وضعیت نرگس محمدی‎


نرگس محمدی به همراه دو فرزندش
نرگس محمدی به همراه دو فرزندش

در پی ادامه اعتصاب غذای نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی در اعتراض به ممانعت از تماس تلفنی با فرزندانش، هزاران شهروند ایرانی در نامه‌ای به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران، از وی خواسته‌اند «پیش از آنکه دیر شود» به وضعیت او رسیدگی کند.

به گزارش «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، تاکنون این نامه را پنج هزار و ۶۰۰ نفر امضا کرده‌اند.

در بخشی از این نامه خطاب به رییس قوه قضاییه ایران آمده است: «این مادر، ۱۳روز است با وجود بیماری و نیاز مبرم به دارو، تنها و تنها برای شنیدن صدای جگرگوشه‌هایش دست به اعتصاب غذا زده است. لذا تصور اینکه انسان هستیم و هنوز هم اندک عاطفه‌ای در ما می‌جوشد، ما را بر آن داشت تا از حضرتعالی، بعنوان عالیترین مرجع قضایی کشور، درخواست نماییم که وارد عرصه شده و علاج واقعه قبل از وقوع کنید.»

در این نامه اضافه شده است: «تداوم این وضعیت، می‌تواند به بروز ضایعات جسمی و روانی جبران ناپذیر و یا از دست رفتن زندگی یک انسان، آن هم به دلیل محرومیت از بدیهی‌ترین حقوق اولیه وی به‌عنوان یک مادر، و همچنین فرزندانش بیانجامد.»

نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، از روز هفتم تیر در اعتراض به ممانعت مقامات قضایی و امنیتی ایران از تماس تلفنی با فرزندان خردسالش دست به اعتصاب غذا زده است.

در همین زمینه، روز پنجشنبه آیت‌الله یوسف صانعی، از مراجع تقلید شیعه در قم،‌ در گفت وگوی تلفنی با خانواده نرگس محمدی ضمن ابراز تاسف از وضعیت این فعالیت مدنی در زندان، تماس مادر با فرزند را حق ضروری، قانونی و شرعی خوانده و گفته است: ممانعت از این حق هیچ توجیهی مگر ظلم بر حق مادر ندارد.

به گزارش کلمه، آیت الله صانعی در این تماس با غیرقابل قبول خواندن رفتارها با نرگس محمدی،‌ گفته است: خواسته نرگس محمدی باید اجابت شود و جاى ایشان زندان نیست.

طی روز ها اخیر شماری از شخصیت های سیاسی و اجتماعی از نرگس محمدی تقاضا کردند که اعتصاب خود را بشکند.

در همین زمینه، دختران زهرا رهنورد و میرحسین موسوی در پیامی به نرگس محمدی با ابراز نگرانی از وضعیت این فعال حقوق بشر زندانی، از وی درخواست کرده‌اند که به اعتصاب غذای خود پایان دهد.

نرگس محمدی در آستانه اعتصاب غذا خود با انتشار نامه‌ای عنوان کرده بود که در یک سال گذشته تنها یک‌بار توانسته صدای فرزندان خود را بشنود و در تمام این مدت مقامات قضایی ایران مانع ارتباط او با دو فرزندش شده‌اند.

دو فرزند خردسال خانم محمدی به دنبال دستگیری وی نزد پدر خود، تقی رحمانی در فرانسه رفتند. آقای رحمانی که خود در جمهوری اسلامی سال‌ها زندانی سیاسی بوده به دنبال رخدادهای سال ۱۳۸۸ و صدور احکام سنگین زندان برای فعالان سیاسی منتقد حکومت ایران، به اروپا پناه برد.

XS
SM
MD
LG