لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۸

پیام فعالان سیاسی و حقوق بشر به نرگس محمدی: اعتصاب غذایت را بشکن


نرگس محمدی به همراه فرزندان دوقلوی خود، کیانا و علی
نرگس محمدی به همراه فرزندان دوقلوی خود، کیانا و علی

در هفدهمین روز اعتصاب غذا نرگس محمدی در زندان اوین، شماری از فعالان حقوق بشر و منتقدان شاخص جمهوری اسلامی از وی تقاضا کردند که اعتصاب خود را بشکند.

احمد منتظری به نمایندگی از بیت آیت‌الله حسینعلی منتظری، زریندخت عطایی همسر عزت‌الله سحابی، و شیرین عبادی، برنده نوبل صلح، روز چهارشنبه ۲۳ تیر با انتشار نامه‌های سرگشاده‌ای از خانم محمدی خواسته‌اند که به منظور جلوگیری از صدمات جسمانی بیشتر، اعتصاب غذای خود را بشکند.

نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، از روز ۷ تیر در اعتراض به ممانعت مقامات قضایی و امنیتی ایران از تماس تلفنی وی با فرزندان خردسالش دست به اعتصاب غذا زده است.

برای دریافت آخرین اخبار به تلگرام رادیو فردا به پیوندید

در نامه همسر عزت‌الله سحابی، رهبر پیشین ملی مذهبی‌ها، به نرگس محمدی از وعده نماینده دادستانی مبنی بر پذیرش خواسته وی گفته شده است.

زردیندخت عطایی نوشته است: «با توجه به قول نماينده محترم دادستاني مبني بر پذيرش خواسته شما براي برقراری تماس تلفنی مرتب با فرزندانت از تو خواهش می‌كنم برای پرهيز از تشديد وخامت حال و جلوگيری از آسيب‌های وارده بر جان عزيزت و بازگشت سلامتی به اعتصاب غذايت پايان دهی.»

شیرین عبادی، رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، نیز با اشاره به موج حمایت فعالان رسانه‌ای و مدنی از نرگس محمدی خطاب به او نوشته است: «صدای اعتراض تو را همه شنیدند و در پاسخ به آن، روز دوشنبه ۲۱ تیر ماه ۱۳۹۵ طوفانی از مهر و حمایت در توییتر به راه انداختند. تو پیروز شدی و صدای اعتراض زنان زندانی سیاسی و عقیدتی زندان اوین را به گوش جهانیان رساندی.»

روز دوشنبه در پانزدهمین روز اعتصاب غذا نرگس محمدی هزاران کاربر توییتر در داخل و خارج از کشور با به راه انداختن یک توفان توییتری خواستار آزادی وی و رسیدگی به خواسته‌ای او شدند.

این توفان توییتری با هشتگ FreeNarges# به سرعت به یکی از ۱۰ ترند جهانی تبدیل شد.

در ادامه نامه شیرین عبادی به نرگس محمدی عنوان شده است: «با جسمی بیمار، توان ادامه اعتصاب غذا را نداری و پزشکان معالج تو چند بار هشدار داده‌اند که ادامه این وضعیت خطرهای جدی برای تو دارد. از طرف خود و همراهانت درخواست می‌کنم اعتصاب خود را بشکن و ادامه خواست‌های حقوق بشری‌ات را به ما بسپار. ما و فرزندانت و مردم مظلوم و ستمدیده ایران به وجود تو نیازمند هستیم.»

همچنین احمد منتظری، فرزند آیت‌الله حسینعلی منتظری، با اظهار نگرانی نسبت به وضعیت جسمانی خانم محمدی نوشته است، «از آنجا که حاکمیت خشن موجود، مسلم‌ترین حقوق انسانی شما یعنی حق مادر بودن را نادیده می‌گیرد، چنانچه ادامۀ اعتصاب غذای جنابعالی منجر به خطری جدی برای شما گردد، ملت مظلوم ایران یک حامی دلسوز و ایثارگر را از دست می‌دهد».

نرگس محمدی در آستانه اعتصاب غذا خود با انتشار نامه‌ای عنوان کرده بود که در یک سال گذشته تنها یک‌بار توانسته صدای فرزندان خود را بشنود و در تمام این مدت مقامات قضایی ایران مانع ارتباط او با دو فرزندش شده‌اند.

دو فرزند خردسال خانم محمدی به دنبال دستگیری وی نزد پدر خود، تقی رحمانی در فرانسه رفتند. آقای رحمانی که خود در جمهوری اسلامی سال‌ها زندانی سیاسی بوده به دنبال رخدادهای سال ۱۳۸۸ و صدور احکام سنگین زندان برای فعالان سیاسی منتقد حکومت ایران به اروپا پناه برد.

XS
SM
MD
LG