لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۶

آغاز عمليات نيروهای عراقی برای شکستن محاصره آمرلی


گزارش ها حاکی است که ارتش عراق، پیشمرگ های کرد و نیروهای داوطلب عمليات خود را برای در هم شکستن محاصره شهر آمرلی که اکثريت جمعيت آن را شيعيان ترکمان تشکيل می دهند، آغاز کرده اند.

شهر «آمرلی» در استان صلاح الدين در شمال بغداد از زمان حمله نيروهای خلافت اسلامی در اوايل ماه ژوئن در محاصره پيکارجويان اسلامگرا قرار دارد.

يک منبع مطلع به خبرگزاری فرانسه گفته است علاوه بر نيروهای امنيتی عراق، هزاران شبه نظامی شيعه به همراه پيشمرگ های کرد در اين عمليات مشارکت دارند.

بنابر گزارش ها، شهروندان محاصره شده در شهر آمرلی بشدت از کمبود آب، مواد غذايی و دارو رنج می برند.

در همين حال، ژنرال عبدالامير الزيدی، يکی از فرماندهان ارتش عراق گفته است، عمليات عليه نيروهای گروه خلافت اسلامی با حملات هوايی جنگنده های عراقی آغاز شده است. وی همچنين تاکيد کرده در اين عمليات نيروهای عراقی بر يپکارجويان گروه خلافت اسلامی پيروز خواهند شد.

مقام های عراقی می گويند، دست کم ۱۰ روستا در مسير آمرلی از نيروهای گروه خلافت اسلامی پس گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شمار شهروندان «آمرلی» ۲۰ هزار نفر بر آورد می شود که اکثريت آنها شيعيان ترکمان هستند.

گروه خلافت اسلامی پيشتر با حمله به مناطق کردنشين و اقليت ايزدی صد ها تن از آنها را قتل عام کرده است.

وزير حقوق بشر عراق دهم اوت گفته بود، در جريان حمله نيروهای دولت اسلامی، «داعش» در بخش هايی از شمال عراق دستکم پانصد نفر از کردهای ايزدی عراقی کشته شده اند.

این در حالی است که روز شنبه گزارش هایی در خصوص فروش زنان و دختران ایزدی ربوده شده توسط گروه خلافت اسلامی در سوریه منتشر شده است.

در همین زمینه، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، گفته است که حملات هوایی علیه گروه افراطی «خلافت اسلامی» به تنهایی کافی نیست و برای مقابله با این جریان افراطی به «ائتلافی » از ملت ها نیاز است.

جان کری تصریح کرده بود، با چنین ائتلافی «سرطان داعش (خلافت اسلامی) اجازه نخواهد یافت تا به کشورهای دیگر انتقال پیدا کند».

XS
SM
MD
LG