لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۲

پارلمان عراق دوشنبه به کابينه العبادی رای می دهد


حیدر العبادی ۱۱ اوت از سوی رییس جمهوری عراق مامور تشکیل کابینه جدید عراق شده است.
حیدر العبادی ۱۱ اوت از سوی رییس جمهوری عراق مامور تشکیل کابینه جدید عراق شده است.

سليم الجبوری، رييس پارلمان عراق، روز يکشنبه ۱۶ شهريور ماه گفته است که پارلمان اين کشور فردا به کابينه جديد حيدر العبادی رای خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، تلويزيون دولتی عراق نيز اعلام کرده است که نشست پارلمان عراق برای رای دادن اعتماد به کابينه حيدر العبادی ساعت هشت شب دوشنبه برگزاری خواهد شد.

بنابر برخی گزارش ها اين احتمال نيز وجود دارد به دليل برخی رايزنی و مذاکرات بر سر وزارتخانه ها نشست رای اعتماد به اعضای کابينه به تاخير بيفتد.

ترکيب کابينه حيدر العبادی هنوز روشن نيست، ولی انتظار می رود که او نمايندگان گروه های مختلف سياسی، مذهبی و قومی را مشارکت داده باشد.

حيدر العبادی ۱۱ اوت از سوی رييس جمهوری عراق معرفی شد تا جايگزين نوری المالکی شود. سنی ها و کرد ها شديدا منتقد سياست های نوری المالکی بودند و او را مقصر وضعيت فعلی عراق می دانند.

حيدر العبادی تا ۱۰ سپتامبر، سه روز ديگر، فرصت دارد تا کابينه خود را به پارلمان معرفی کرده و از پارلمان رای اعتماد بگيرد. در صورتی کابينه حيدر العبادی نتواند درموعد مقرر از پارلمان عراق رااعتماد بگيرد، رييس جمهوری عراق موظف است تا فرد ديگری را مامور تشکيل کابينه کند.

شبکه «السومريه» عراق به نقل از منابع نزديک به رييس پارلمان عراق گزارش داده است که حيدر العبادی فهرست اعضای کابينه خود را سليم الجبوری ارائه کرده است.

ائتلاف قانون به رهبری نوری المالکی بيشترين کرسی ها را پارلمان را در انتخابات ماه پارلمانی عراق در ماه اوريل کسب کرد، اما با حملات گروه «خلافت اسلامی» و تصرف بيش از يک سوم عراق توسط اين گروه باعث شد تا فشار های بين المللی و داخلی بر نوری المالکی برای کناره گيری افزايش يابد.

گروه خلافت اسلامی، که پيشتر خود را دولت اسلامی عراق و شام، داعش، می ناميد طی ماههای اخير توانسته است با تصرف بخش ها وسيعی از عراق، ارتش اين کشور را نيز متحمل خسارات سنگينی کند.

XS
SM
MD
LG