لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۹

ایرنا: سفر مقتدی صدر به ایران تکذیب شد


مقتدی صدر
مقتدی صدر

یک «منبع آگاه» روز دوشنبه ۱۳ اردیبشهت با رد گزارش‌های منتشر شده در «برخی رسانه‌های عربی» در خصوص سفر مقتدی صدر به تهران، به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته است که وی برنامه‌ای برای سفر به ایران ندارد.

این منبع آگاه به ایرنا گفته است: «مقتدی صدر نه برنامه‌ای برای سفر به ایران داشته و نه به ایران سفر کرده است.»

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، طی ماه‌های اخیر تلاش کرده است تا در راستای مقابله با فساد در کشور وزرای تکنوکرات و فن سالار را جایگزین وزرای وابسته به گروه‌ها و احزاب کند. اما به دلیل اختلافات گسترده نمایندگان مجلس عراق، آنها نتوانستند به وزیران پیشنهادی آقای عبادی رأی اعتماد بدهند.

صد‌ها تن از معترضان طرفدار مقتدی صدر، روحانی شیعه عراقی روز شنبه پس از ورود به منطقه سبز، وارد ساختمان پارلمان این کشور شدند. معترضان خواستار رای نمایندگان به کابینه جدید پیشنهادی از سوی نخست وزیر شده بودند.

طرفداران مقتدی صدر از رویکرد پارلمان عراق و تاخیر در تصمیم‌گیری و رای دادن به کابینه جدید عصبانی‌اند.

تسهیل گفت‌و‌گو‌ها در عراق

در حالی سفر مقتدی صدر به ایران تکذیب شده که حسین جابر انصاری، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز دوشنبه «همه طرف‌های سیاسی عراق را به آرامش و ایجاد فضای مناسب حل و فصل مسائل جاری کشور از طریق گفت‌و‌گو و تفاهم سیاسی» فرا خوانده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرده است: تمرکز بر دو مساله اصلی مبارزه با تروریسم و مبارزه با فساد نیازمند گفت‌و‌گوی جدی میان جریانات و احزاب عراقی است.

حسین جابری انصاری گفته است: جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری می‌کند هر چه سریع‌تر زمینه توافق سیاسی میان جریان‌های سیاسی عراق فراهم شود و اعلام آمادگی می‌کند از همه روابط خود در جهت تسهیل گفت‌و‌گو‌ها و دستیابی به نتیجه استفاده کند.

حمایت آمریکا از عبادی

در همین حال، اشتون کار‌تر، وزیر دفاع آمریکا، روز دوشنبه گفته است، به رغم نا‌آرامی‌های سیاسی در عراق، نخست وزیر عراق به خاطر موفقیت‌ها در میدان جنگ و تعهد به تشکیل دولت فراگیر از موقعیتی قوی در این کشور برخوردار است.

به گزارش رویترز، وزیر دفاع آمریکا به هنگام ورود به آلمان تصریح کرده است: به نظر می‌رسد (حیدر العبادی) در جایگاه و موقعیت قوی قرار دارد. بدیهی است که مابه دلیل (مواضع و اقدامات) او به طور جدی (از نخست وزیر عراق) حمایت می‌کنیم.

این خبرگزاری می‌گوید، اظهارات روز دوشنبه اشتون کار‌تر، جدی‌ترین حمایت وزیر دفاع آمریکا از نخست‌وزیر عراق محسوب می‌شود که طی روز‌های اخیر با بحران سیاسی در کشور روبه‌رو است.

اشتون کار‌تر گفته است: حیدر العبادی از همه آنچه که برای آینده عراق مهم است دفاع می‌کند و می‌کوشید تا یکپارچگی عراق را حفظ کرده و نگذارد کشور به ورطه اختلافات فرقه‌ای و قومی بیافتد.

به گزارش رویترز، به دنبال سقوط بهای نفت در بازار‌های جهانی در دو سال گذشته، کاهش درآمدهای دولت عراق باعث شده مساله فساد در ساختار دولتی بیش از هرزمان دیگری مورد توجه قرار گیرد. عراق هم اکنون درگیری جنگ با گروه حکومت اسلامی یا داعش است و از منابع مالی لازم برای ادامه جنگ برخوردار نیست.

وزیر دفاع آمریکا با این حال گفته است: به همین علت، اینک بسیار مهم است که جامعه بین المللی به کمک دولت عراق بشتابد.

نخست وزیر عراق پیش‌تر هشدار داده بود که بحران و هرج ومرج کنونی می‌تواند مبارزه علیه گروه حکومت اسلامی (داعش) را مختل کند.

XS
SM
MD
LG