لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۶

آویگدور لیبرمن وزیر دفاع جدید اسرائیل شد


 آویگدور لیبرمن رهبر حزب «اسرائیل خانه ما»
آویگدور لیبرمن رهبر حزب «اسرائیل خانه ما»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با امضای توافقی برای ائتلاف با يکی ديگر از احزاب راست افراطی مقام وزارت دفاع را به آویگدور لیبرمن رهبر حزب «اسرائیل خانه ما» محول کرد. دو طرف در این توافق تضمین دادند که دست راستی‌ترین دولت در تاریخ اسرائیل مسئولانه عمل خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از ادای سوگند آقای لیبرمن تعداد اعضای حامی دولت ائتلافی اسرائیل در پارلمان به ۶۶ نفر خواهد رسید. افزایش کرسی‌های حامی دولت یکی از اهداف مهم آقای نتانیاهو از آغاز چهارمین دوره نخست وزیری او در سال گذشته بود. قبل از این ائتلاف، از مجموع ۱۲۰ کرسی پارلمان اسرائیل ۶۱ نماینده حامی دولت بودند.

بازگشت آقای لیبرمن به کابینه اسرائیل با توجه به انتقادهای او از اعراب اسرائیلی، مخالفتش با مذاکرات صلح با فلسطینیان وقدرت‌های منطقه‌ای مثل مصر و ترکیه، چه در داخل کشور و چه در خارج سئوالاتی برانگیخته است. او سابقا برای مدتی وزیر خارجه اسرائیل بود.

در مراسم امضا این توافق بنیامین نتانیاهو و آویگدور لیبرمن در سخنانی به زبان انگلیسی دیدگاههای خود خطاب را به جامعه بین المللی بیان کردند.

آقای نتانیاهو گفت:«دولت من به تلاش برای صلح با فلسطینیان و کشورهای همسایه متعهد خواهد ماند. سیاست‌های من تغییر نکرده است. ما ضمن تضمین امنیت شهروندان اسرائیل از راههای مختلف تلاش برای رسیدن به صلح را ادامه خواهیم داد.»

نخست وزیر اسرائیل افزود، دولتی فراگیر و با ثبات تر «استفاده از فرصت‌های جدید» در منطقه را ساده تر خواهد کرد. این نکته ممکن است اشاره‌ای باشد به نزدیکی با کشورهای عربی منطقه که آنها نیز در مورد رشد اسلام گرایی تندرو و گسترش نفوذ ایران نگرانند.

فلسطینیان می گویند بازگشت آویگدور لیبرمن، ساکن یکی از شهرک‌های یهودی نشین در مناطق اشغالی کرانه باختری رود اردن و رهبر حزب راست افراطی «اسرائیل خانه ما» در مقام وزارت دفاع اسرائیل آینده مذاکرات بین دو طرف را که در سال ۲۰۱۴ به شکست انجامید تیره تر خواهد کرد.

ولی آقای لیبرمن نیز که زمانی تهدید کرده بود سد اسوان مصر را باید بمباران کرد و رهبران حماس را باید ترور کرد، در بخشی از سخنانش که به زبان انگلیسی ایراد کرد یک سیاست «مسئولانه و معقول» را وعده داد.

او گفت:«در نهایت هدف من تضمین امنیت اسرائیل است و شکی نیست که همه ما به صلح و رسیدن به یک توافق نهایی با فلسطینیان متعهد هستیم.»

سخنگوی محمود عباس رییس دولت خودگردان فلسطینیان گفت:«مهم اقدامات عملی است و نه حرف. اسرائیل باید از صلح درس حقیقی بیاموزد چون بدون حل مسئله فلسطین صلح و ثبات در منطقه برقرار نخواهد شد.»

خبرگزاری رویترز یادآوری می کند آقای نتانیاهو از هفته گذشته و پس از شکست مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی با حزب چپ میانه «اتحاد صهیونیست» گفتگو با حزب راست افراطی به رهبری آویگدور لیبرمن را شروع کرد. نزدیکی به آقای لیبرمن تعجب زیادی برانگیخت چون او و آقای نتانیاهو مخالفت‌های زیادی داشتند.

چندین وزیر سابق دفاع اسرائیل از انتصاب آقای لیبرمن به این مقام انتقاد کرده و می گویند او در امور دفاعی هیچ تجربه‌ای ندارد.

حزب اسرائیل خانه ما در پارلمان شش نماینده دارد ولی همزمان با توافق اخیر یکی از اعضای پارلمانی آن اعلام کرد به خاطر ناتوانی حزب در پیشبرد اصلاحات اقتصادی و اجتماعی از این پس در پارلمان رای مستقل خواهد داد.

اسرائیل خانه ما، ششمین حزبی است که به دولت ائتلافی بنیامین نتانیاهو می پیوندد که احزاب ملی گرا و مذهبی را دربرمی گیرد.

این اقدام باعث شد موشه یعلون عضو حزب لیکود و ژنرال سابق ارتش که تاکنون وزیر دفاع بود از مقام خود استعفا دهد.

او در آینده می تواند به رقیب بنیامین نتانیاهو بدل شود.

XS
SM
MD
LG