لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۴

مصوبه پارلمان اسرائیل درباره تصرف زمین‌های خصوصی فلسطینی‌ها


نمایی از یک شهرک یهودی نشین در کرانه غربی
نمایی از یک شهرک یهودی نشین در کرانه غربی

پارلمان اسرائیل چهارشنبه ۲۶ آبان پیش نویس لایحه دولتی غصب زمین‌های خصوصی فلسطینیان را به قانون مبدل کرد.

رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند، این لایحه با پافشاری حزب راستگرای «خانه یهود» به رهبری نفتالی بنت یکشنبه ۲۳ آبان در کمیته وزارتی به تصویب رسیده و سه روز بعد به رای گیری اعضای پارلمان اسرائیل گذاشته شد.

۵۸ عضو کنست، از جمله بنیامین نتانیاهو نخست وزیر به قانونی شدن غصب املاک خصوصی فلسطینی‌ها رای موافق دادند؛ ۵۰ نماینده با آن مخالفت کردند و ۱۲ نماینده غائب بودند.

اسحاق هرتسوگ، رهبر اپوزیسیون اسرائیل قبل از رای گیری، قانونی شدن غصب املاک خصوصی فلسطینی‌ها را «روزی سیاه» و ضربه‌ای غیرقابل جبران به روند صلح نامید و آن را نشان «افراطی تر شدن یهودی نشین‌ها و سیاستمداران حامی آنها» توصیف کرد.

رهبر اوپوزیسیون اسرائیل گفت، این قانون با حکم روشن دیوان عالی کشور در مورد لزوم تخلیه یهودی نشین‌ها از املاک خصوصی فلسطینی‌ها مغایرت دارد.

همچنین به گزارش جروزالم پست، نتانیاهو سه شنبه بیست و پنجم آبان در پیامی ویدیویی برای فدراسیون یهودیان آمریکا گفت، «صلح تحمیلی» از سوی «عوامل خارجی» در خاورمیانه کارآیی ندارد.

به گفته نتانیاهو، صلح «تنها از راه گفت و گوی مستقیم و بدون پیش شرطمیان اسرائیل و فلسطینی‌ها بدست خواهد آمد».

نخست وزیر اسرائیل پیشنهاد فرانسه را برای شرکت در دومین نشست در چارچوب ابتکار سیاسی فرانسه رد کرد.

فرانسه هفته گذشته یک دیپلمات ارشد خود را به اسرائیل فرستاده بود تا نتانیاهو را به همراهی با ابتکار سیاسی فرانسه تشویق کند اما این ماموریت آقای پیر ویمون ناکام مانده بود.

تشکیلات خودگردان فلسطینی ابتکار فرانسه را پذیرفته و خودداری اسرائیل از حضور در نشست ماه دسامبر در پاریس را «نشان دیگری» از «طفره رفتن اسرائیل از صلح» توصیف کرده است.

اما به گزارش جروزالم پست، نتانیاهو در پیام سه شنبه برای فدراسیون یهودیان آمریکا گفته بود، در انتظار آغاز همکاری با دونالد ترامپ رییس جمهوری برگزیده آمریکا است تا «صلح و ثبات در منطقه را پیش ببرند».

XS
SM
MD
LG