لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۹

کری: درباره سرنوشت سه آمریکایی در عراق با ظریف گفت‌و‌گو کردم


جان کری، وزیر خارجه آمریکا،
جان کری، وزیر خارجه آمریکا،

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، پنجشنبه اول بهمن ماه گفته است که درخصوص سرنوشت سه آمریکایی که هفته گذشته در عراق ناپدید شده‌اند با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود گفت‌و‌گو کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای کری که در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس با خبرنگاران سخن می‌گفت، تایید کرد که در دیداری که با وزیر خارجه ایران در حاشیه این کنفرانس داشته موضوع این سه آمریکایی را مطرح کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا گفته است: «از او پرسیدم که آیا ایران می‌تواند کمکی در خصوص راه‌های احتمالی برای (یافتن این افراد) ارائه کند تا تلاش‌ها به نتیجه برسد.»

جان کری همچنین اضافه کرده است: «او (محمد جواد ظریف) گفت که دراین خصوص مشورت کرده و هرانچه که از دستش بر بیاد انجام خواهد داد، ولی او اطلاعاتی در این زمینه نداشت.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام‌های امنیتی عراقی می‌گویند جستجو برای یافتن این سه آمریکایی که هفته گذشته ناپدید شده‌اند ادامه دارد.

طبق این گزارش، مقام‌های عراقی تردید دارند که این سه نفر ربوده شده‌اند و مقام‌های آمریکایی با احتیاط از «ناپدید» شدن این افراد صحبت می‌کنند.

حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق نیز روز پنجشنبه در حاشیه جلسات مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس، در پاسخ به سئوال خبرنگاران در مورد احتمال دخالت ایران در ناپدید شدن این سه آمریکایی گفت: «من در این مورد چیزی نمی‌دانم. ولی در مورد دخالت ایران به شدت تردید دارم. ما مطمئن نیستیم که آن‌ها ربوده شده‌اند. آن‌ها یکباره مفقود شدند».

پیشتر برخی از گزارش ها حاکی از آن بود که سه شهروند آمریکایی ربوده شده‌ هم اکنون در اسارت یک گروه شبه نظامی شیعه مورد حمایت ایران هستند.

مقامات عراقی گفتند روز جمعه افراد مسلح نا‌شناس این سه نفر را از منزل شخصی خود در محله دورا واقع در جنوب شرقی شهر بغداد ربوده‌اند. از سال ۲۰۱۱ و خروج نظامیان آمریکایی از خاک عراق این اولین مورد از ربودن شهروندان آمریکایی در این کشور است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در صورتی که ثابت شود یکی از گروه‌های شبه نظامی شیعه عراقی نزدیک به ایران در ربوده شدن این افراد دست داشته است، فرصت تازه برای منتقدان سیاست‌های باراک اوباما برای حل مناقشه هسته ای ایران فراهم خواهد کرد.

طبق این گزارش، منتقدان سیاست‌های باراک اوباما می‌گویند، رییس جمهوری آمریکا خطرات ایران علیه منافع واشینگتن را دست کم گرفته است.

XS
SM
MD
LG