لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۷

کری: کنگره در مذاکرات هسته ای با ايران مداخله نکند


جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، روز يکشنبه ۲۳ فروردين ماه از نمايندگان کنگره اين کشور خواسته است تا نهايی شدن مذاکرات هسته‌ای ايران و گروه ۱+۵، در اين مذاکرات مداخله نکنند.

به گزارش رويترز، وزير امور خارجه آمريکا قرار است در استانه دور تازه مذاکرات هسته ای با ايران، روز های دوشنبه و سه شنبه در نشستی با نمايندگان کنگره چارچوب تفاهم هسته‌ای در لوزان سوييس را تشريح کند.

جان کری در گفت وگو با شبکه «سی‌بی‌اس» اظهارداشته است:فکر می‌کنم، آنها (نمايندگان کنگره) لازم است که آتش‌بس داده و بگذارند در دو ماه و نيم آينده ما بدون مداخله مذاکره کنيم و کار را به اتمام برسانيم.»

قرار است مذاکرات بین ایران و شش قدرت جهانی برای نهایی کردن توافق جامع برگزار شود . دو طرف تا ۳۰ ژوئن مهلت دارند به این توافق دست یابند.

اکثر نمايندگان جمهوريخواه به همراه شماری از دمکرات های در کنگره آمريکا منتقد رويکرد و مذاکرات هسته ای با ايران هستند.

در همين حال طی روزهای اخير مساله اختلاف روايت های ايران و امريکا از تفاهم هسته ای در لوزان سويیس انتقاد شماری از نمايندگان جمهوريخواه کنگره را در پی داشته است.

جان مک کين، سناتور جمهوريخواه، پيشتر از اين تفاوت در «فکت شيت» های انتقاد کرده بود.

وزارت امور خارجه آمريکا روز دوم آوريل «فکت شيت» مورد نظر خود را از تفاهم در لوزان سوييس منتشر کرد. اما مقام های ايران می گويند اين «فکت شيت» با آنچه که ايران در اختيار دارد متفاوت است. پيشتر محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، گفته بود که در اين زمينه رسما به آمريکا اعتراض کرده است.

اين در حالي است که جان کری روز يکشنبه در پاسخ به اين پرسش که روايت های متفاوتی از چارچوب تفاهم توسط ايران و آمريکا ارائه شده، گفته است: آنچه من تاکنون مطرح کردم من فکت ها و عين واقعیت و آن چيزی بوده که وجود داشته است و از انها دفاع خواهم کرد. در نهايت هم این توافق نهايی است که همه چيز را تعيين خواهد کرد.

وزير امور خارجه آمريکا همچنين تصريح کرده است که چنين اختلافی نيز در خصوص توافق موقت ژنو که در اکتبر سال ۲۰۱۳ به دست آمد، وجود داشت.

جان کری اضافه کرده است: اما ايران نشان داده است که اگر توافقی را بپذیرد به ان عمل خواهد کرد و در این زمینه به اين توافق موقت پايبند بود آن را به اجرا گذاشت.

ايران و کشورهای ۱+۵ روز پنجشنبه دوم آوريل (۱۳ فروردين) در لوزان سوييس با انتشار بيانيه ای اعلام کردند که «چارچوب» های توافق نهايی را مشخص کرده اند.

براساس تفاهم لوزان برنامه هسته‌ای ايران محدود خواهد شد تا در قبال آن همه تحريم‌های اتحاديه اروپا و ايالات متحده و قطعنامه‌های شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه جمهوری اسلامی لغو شود.

XS
SM
MD
LG