لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۵

کری درباره انتخابات در ایران: دخالت ما بد‌ترین کار است


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا،
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا،

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در مصاحبه‌ای رویارویی دولت حسن روحانی با تندرو‌ها بر سر توافق «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، را با مخالفت‌ها در کنگره مقایسه کرده است. وی در پاسخ به پرسشی درخصوص حمایت آمریکا از طرفداران حسن روحانی انتخابات در ایران گفته است، بدترین کار «دخالت» ما است.

در مطلبی در روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در چهارشنبه نهم فوریه آمده که جان کری در خصوص توافق هسته‌ای با ایران به دیوید ایگنیشس گفته است: «تندرو‌ها زندگی (شرایط کار) را برای وزیر امور خارجه (محمدجواد) ظریف و رئیس جمهوری (حسن) روحانی بسیار سخت کردند، همانطور که مخالفان، نمی‌گویم تندرو‌ها، در آمریکا برای مذاکره کنندگان ما چنین کردند.»

اشاره جان کری به مخالفت ها در ایران و آمریکا نسبت به توافق هسته ای بین ایران و شش قدرت جهانی است .

براساس توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی ایران که در ۲۳ تیرماه در وین برای حل مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی به امضا رسید، برنامه هسته‌ای ایران محدود شده و در مقابل، بیشتر تحریم‌های بین‌المللی هسته ای علیه تهران لغو خواهند شد.

از زمان امضای برجام تاکنون، مخالفان توافق هسته ای با ایران و به ویژه نمایندگان جمهوریخواه درکنگره آمریکا کوشیده‌اند تا به نوعی این توافق را مورد بازبینی قرار داده و لغو کنند.

ماه گذشته پس از تایید اجرای تعهدات براساس برجام توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی، برجام توسط آمریکا، اتحادیه اروپا و دیگر کشور به اجرا در آمده است و تحریم‌های هسته‌ای ایران لغو شده است.

انتخابات ایران

در بخش دیگری از این مطلب وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص حمایت از طرفداران حسن روحانی در انتخابات مجلس آینده ایران هشدار داده و گفته است: «بد‌ترین کاری که می‌توانیم بکنیم، این است که دخالت کنیم.»

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و همچنین پنجمین خبرگان رهبری روز هفتم اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود.

رد صلاحیت اصلاح طلبان و نزدیک به ۴۹ درصد از دواطلبان انتخابات مجلس واکنش حسن روحانی را درپی داشته است.

رییس جمهوری ایران پیش‌تر در خصوص غیر رقابتی کردن انتخابات ایران هشدار داده بود.

XS
SM
MD
LG