لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۸

در درگیری بین ارمنستان و آذربایجان دست کم ۳۲ نفر کشته شدند


توپخانه ارتش آذربایجان
توپخانه ارتش آذربایجان

گزارش‌ها حاکی در درگیری بین نیروهای ارمنستان و آذربایجان در روز شنبه در منطقه ناگورنو‌ قره‌باغ دست کم ۳۲ نفر کشته شده اند.

به گزارش بخش‌های آذربایجان و ارمنستان رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، ارتش ارمنستان آذربایجان را متهم کرده است که مسبب شروع این درگیری بوده است. در این درگیری دو طرف با تانک، آتش توپخانه و هلی‌کوپتر مواضع یکدیگر را هدف قرار دادند.

آذربایجان می گوید، نیروی خط مقدم ارتش این کشور به شدت زیر آتشباری نیروهای ارمنستان قرارگرفتند و نیروی آذربایجانی مجبور به پاسخ شدند.

وزارت دفاع آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرده است در این درگیری ۱۲ سرباز این کشور کشته شده اند و یک هلی کوپتر «می -۲۴» و یک دستگاه تانک این کشور نیز منهدم شده اند.

وزارت دفاع آذربایجان همچنین مدعی شده است که نیروهای این کشور یک ارتفاع استراتژیک و یک شهرک را آزاد کرد اند.

وزارت دفاع آذربایجان می گوید نیروهای این کشور خسارات عمده‌ای به نیروهای ارمنستان وارد آورده و دست کم ۶ دستگاه تانک را منهدم کرده و بیش از ۱۰۰ سرباز ارمنی را کشته و زخمی کرده اند.

این در حالی است که رییس جمهوری ارمنستان نیز شمار تلفات این کشور را ۱۸ کشته و ۳۵ زخمی اعلام کرده است.

به گزارش بخش‌های آذربایجان و ارمنستان رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی دستکم دو غیرنظامی از جمله یک پسر ۱۲ ساله در این درگیری‌ها کشته شده اند و شمار تلفات درگیری بین نیروهای ارمنستان و آذربایجان دست کم به ۳۲ نفر رسیده است.

به دنبال فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی اختلاف آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه ناگورنو قره باغ به جنگ کشیده شد.

در سال ۱۹۹۲ بیست درصد از اراضی آذربایجان از جمله قره باغ کوهستانی و هفت منطقه اطراف آن به اشغال نیروهای ارمنی درآمد.

این دو کشور در سال ۱۹۹۴ با یکدیگر توافق آتش بس امضاء کردند، اما درگیری‌های نظامی میان نیروهای طرفین هنوز هم سالانه ده‌ها کشته بر جای می‌گذارد.

XS
SM
MD
LG