لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۲

آمریکا احتمالا ممنوعیت حمل لپ تاپ را به پروازهای «اروپایی گسترش می‌دهد»


آمریکا در فروردین ماه سال جاری ممنوعیت همراه داشتن لپ تاپ را برای شماری از پروازها از کشورهای خاورمیانه اعمال کرد.
آمریکا در فروردین ماه سال جاری ممنوعیت همراه داشتن لپ تاپ را برای شماری از پروازها از کشورهای خاورمیانه اعمال کرد.

مقام‌های مطلع به رویترز گفته اند که آمریکا احتمالا ممنوعیت همراه داشتن لپ تاپ در پروازهای تجاری را به برخی از کشورهای اروپایی گسترش خواهد داد.

شماری از مقام‌های آمریکایی و اروپایی به رویترز گفته اند که انتظار می رود، وزارت امنیت داخلی آمریکا این موضوع را اعلام کند. با این حال آنها حاضر نشده اند بگویند که چه زمانی این ممنوعیت اعلام خواهد شد.

رویترز می گوید، ممنوعیت حمل لپ تاپ احتمالا شامل خطوط هوایی آمریکایی مانند «یونایتد ایرلاین»، «دلتا ایر لاین» و «آمریکن ایرلاین» بشود.

یک منبع مطلع به رویترز گفته است، قرار است مقام‌های وزارت داخلی آمریکا روز پنجشنبه با مقام‌های خطوط هوایی در خصوص مسایل امنیت پروازی دیدار کنند.

یک منبع مطلع دیگر در کنگره نیز گفته است، جان کلی، وزیر امنیت داخلی آمریکا قرار است روز پنجشنبه با حضور در کنگره اطلاعاتی در مورد تهدید‌های امنیتی در اختیار نمایندگان قرار دهد.

آمریکا در اوایل فروردین سال جاری برای مقابله باتهدیدهای تروریستی ، محدودیت هایی را جهت حمل وسایل الکترونیکی و الکتریکی به داخل هواپیما‌ها برای مسافران برخی از پروازهای خارجی از خاورمیانه به مقصد آمریکا اعمال کرد.

این محدودیت شامل پروازها از ۱۰ فرودگاه مبدا؛ قاهره؛ امان پایتخت اردن؛ کویت؛ کازابلانکا در مراکش؛ دوحه؛ ریاض و جده در عربستان سعودی؛ استانبول ترکیه؛ و ابوظبی و دبی در امارات متحده عربی شده است.

پس از آمریکا، بریتانیا نیز محدودیت هایی برای حمل وسایل الکترونیکی در پروازها از چند کشور در خاورمیانه و شمال آفریقا اعمال کرد.

در همین زمینه، یک سخنگوی وزارت امنیت داخلی آمریکا نیز گفته است این وزارتخانه هنوز تصمیمی در این زمینه اتخاذ نکرده است و همچنان در حال ارزیابی تهدیدها و رایزنی با خطوط هواپیمایی است.

رویترز می گوید، برخی خطوط هواپیمایی آمریکا و اروپایی در حال تدارک اقداماتی در این زمینه هستند.

مقام های آمریکایی پیشتر گفته بودند،‌ممنوعیت همراه داشتن وسایل الکترونیکی مسافران از هشت کشور عمدتا مسلمان در هواپیماهای عازم آمریکا به خاطر اطلاعاتی است که از یکی از طرح‌های تروریستی یک شاخه القاعده به‌ دست آمده است.

یک مقام آمریکایی در این زمینه گفته بود که گروه «القاعده در شبه‌جزیره عربستان» به دنبال بهبود روش‌های جاسازی مواد منفجره در باتری لپ‌تاپ و دیگر وسایل الکترونیکی است و ممنوعیت جدید به خاطر اطلاعات تازه‌ای است که در این خصوص به‌ دست آمده است.

XS
SM
MD
LG