لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۳

اوباما در آخرین نشست مطبوعاتی: روابط سازنده آمریکا و روسیه به نفع جهان است


اوباما در خصوص صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها گفت: ما نمی‌توانیم دو طرف را مجبور کنیم که صلح کنند.
اوباما در خصوص صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها گفت: ما نمی‌توانیم دو طرف را مجبور کنیم که صلح کنند.

باراک اوباما روز چهارشنبه ۲۹ دی در آخرین نشست مطبوعاتی خود گفت که رابطه سازنده آمریکا و روسیه به نفع جهان است اما رویکرد روسیه با هدایت ولادیمیر پوتین برای در پیش گرفتن «روحیه خصمانه» دوران جنگ سرد، چنین اتفاقی را دشوار کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رییس جمهوری ایالات متحده تاکید کرد: فکر می‌کنم به نفع آمریکا و جهان است که رابطه‌ای سازنده با روسیه داشته باشیم.

در این کنفرانس خبری یک خبرنگار پرسشی در خصوص لغو احتمالی تحریم‌های روسیه توسط دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری منتخب، مطرح کرد.

آقای اوباما با اشاره به اینکه منافع آمریکا و جهان ایجاب می‌کند که آمریکا رابطه سازنده‌ای با روسیه داشته باشند، تاکید کرد، تحریم‌های روسیه نه به خاطر مسئله هسته‌ای بلکه به دلیل مداخله این کشور در اوکراین بوده است. روسیه همچنان به مداخله در اوکراین ادامه می‌دهد و بخشی از این کشور را اشغال کرده است.

وی تصریح کرد: اوکراین یک کشور مستقل است و وظیفه آمریکا حمایت و حفاظت از استاندارد‌ها و اصول پذیرفته شده بین‌المللی است.

روابط روسیه و آمریکا در دوران باراک اوباما با تنش‌های زیادی همراه بوده است، تنش‌هایی که رسانه‌ها آنها را از زمان جنگ سرد به این سو کم‌سابقه توصیف می‌‌کنند.

اقدام روسیه در الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک خود، اتهام‌ها علیه مسکو در مورد حمایت از جدایی‌طلبان اوکراین، حمایت کرملین از حکومت بشار اسد در جنگ داخلی سوریه، یا اعتراض‌های روسیه به گسترش ناتو در مرزهای غربی‌اش، از جمله این تنش‌ها هستند.

در ماه‌های اخیر مقام‌های آمریکا اتهاماتی‌ در مورد دخالت روسیه در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری آمریکا مطرح کرده‌اند.

چلسی منینگ

در ادامه یک خبرنگار از باراک اوباما در خصوص تخفیف مجازات چلسی منینگ پرسید.

چلسی منینگ در سال ۲۰۱۰ به جرم درز اسناد محرمانه به ویکی لیکس زندانی شده است.

باراک اوباما در پاسخ گفت: چلسی منینگ یک دوره زندان سخت را تحمل کرده، و به نظرم عدالت در خصوص اجرا شده است.

آقای اوباما تصریح کرد که وی به طور عادلانه محاکمه و محکوم شد.

بر اساس حکم اولیه قرار بود چلسی منینگ در سال ۲۰۴۵ آزاد شود، ولی با تخفیف مجازاتش وی روز ۱۷ مه آزاد می‌شود.

این سرباز پیشین ارتش آمریکا که به عنوان تحلیل‌گر اطلاعات در سال ۲۰۰۹ میلادی در عراق خدمت می‌کرد، سه سال پیش به جرم انتشار هزاران سند محرمانه و انتقال آنها به وب‌سایت ویکی‌لیکس به ۳۵ سال زندان محکوم شد.

صلح اسرائیل و فلسطین

در ادامه این کنفرانس خبری یک خبرنگار از آقای اوباما در خصوص قطعنامه شورای امنیت علیه اسرائیل و رویکرد دونالد ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم پرسید.

باراک اوباما در پاسخ گفت: من همچنان نگران وضعیت کنونی در اسرائیل و فلسطین هستم. این وضعیت برای اسرائیل خطرناک، برای فلسطینی‌ها بد و برای منطقه نیز خطرناک است.

وی با اشاره به اینکه تنها راه حل، تشکیل دو کشور اسراییل و فلسطین در کنار هم است، اضافه کرد: فکر می‌کنم وضعیت کنونی پایدار نباشد.

اوباما در ادامه در خصوص صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها گفت: ما نمی‌توانیم دو طرف را مجبور کنیم که صلح کنند.

وی با این حال نسبت به از دست رفتن فرصت «تشکیل دو کشور» در کنار یکدیگر ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما در طول دوران ریاست‌جمهوری خود دستکم ۱۵۰ مصاحبه مطبوعاتی داشته است و آخرین کنفرانس خبری خود را دو روز پیش از انتقال قدرت به دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری منتخب، برگزار کرد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید، باراک اوباما در حالی کاخ سفید را ترک می‌کند که نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که ۶۰ درصد مردم آمریکا عملکرد او را تایید می‌کنند. این بالا‌ترین میزان محبوبیتی است که آقای اوباما از سال ۲۰۰۹ تاکنون در نظرسنجی‌ها کسب کرده است.

دونالد ترامپ روز جمعه به طور رسمی با ادای سوگند، به عنوان چهل و پنجمین رییس جمهوری آمریکا کار خود را در کاخ سفید آغاز می‌کند.

XS
SM
MD
LG