لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۴

خودداری مارین لوپن از دیدار با مفتی اعظم لبنان؛ «روسری بر سر نمی کنم»


مارین لوپن در بیروت
مارین لوپن در بیروت

مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی جبهه ملی فرانسه روز سه شنبه دیدار خود را با مفتی اعظم لبنان به دلیل خودداری از بر سر کردن روسری لغو کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارین لوپن که از نامزدهای پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری فرانسه محسوب می شود برای سفری دو روزه در لبنان به سر می برد تا به نوعی کارنامه خود در عرصه سیاست خارجی را پیش از انتخابات تقویت کند.

طبق این گزارش خانم لوپن بامداد روز سه شنبه ابتدا با میشل عون، رییس جمهوری لبنان دیدار کرد. این نخستین دیدار او با رییس جمهوری یک کشور خارجی بود.

وی سپس با سعد حریری، نخست وزیر دیدار کرده و پس از آن برای دیدار با شیخ عبدالطیف دریان، مفتی اعظم لبنان عازم «دار الفتوا» شد.

خانم مارین لوپن در این زمینه گفته است: من در سال ۲۰۱۵ با مفتی الازهر دیدار کردم که بالاترین مرجع دینی برای اهل تسنن است، ولی چنین در خواستی از من نشد.

وی اضافه کرده است: شما مراتب احترام مرا می توانید به مفتی اعظم برسانید،اما من خودم را نمی پوشانم.

مقام‌های دفتر مفتی اعظم لبنان گفته اند پیشتر به دستیاران خانم لوپن اطلاع داده شده بود که بر سر کردن روسری برای برگزاری این نشست ضروری است.

طبق این گزارش، در فرانسه براساس اصل جدایی دین از سیاست، پوشیدن روسری برای کارمندان در بخش خدمات عمومی و دانش آموزان دبیرستان‌ها ممنوع است و مارین لوپن در مبارزات انتخاباتی خود از ممنوع کردن حجاب در تمام مکان‌های عمومی حمایت کرده است.

حمایت از بشار اسد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارین لوپن پس از دیدار با سعد حریری با فاصله گرفتن از سیاست دولت فرانسه اعلام کرد که بشار اسد تنها راه حل ممکن برای جلوگیری از قدرت گرفتن گروه حکومت اسلامی در سوریه است.

مارین لوپن گفته است: من قبلابه وضح توضیح داده‌ام که بشار اسد امروز یک راه حل بیش از پیش اطمینان بخش تر از گروه حکومت اسلامی برای فرانسه در سوریه است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ولید جنبلاط، رهبر دروزی های لبنان از مارین لوپن انتقاد کرده و گفته است، او به مردم لبنان و سوریه توهین کرده است.

XS
SM
MD
LG