لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۳

مصباح يزدی: برخی از بستگان آيت الله خمينی رفوزه شدند


محمد تقی مصباح يزدی در مصاحبه با نشريه « عصر انديشه» (عکس از تسنیم)
محمد تقی مصباح يزدی در مصاحبه با نشريه « عصر انديشه» (عکس از تسنیم)

محمد تقی مصباح يزدی، عضو مجلس خبرگان رهبری، با انتقاد از تحريف آيت الله خمينی، بنيانگذار جمهوری اسلامی گفته است که برخی از اعضای خانواده وی مانند برخی از اعضای خانواده پيامبر اسلام «رفوزه» شدند.

به گزارش روز شنبه ۳۰ خردادماه «تسنيم»، محمد تقی مصباح يزدی در مصاحبه با نشريه « عصر انديشه» با اشاره به «رفوزه شدن برخی بستگان» آیت الله خمینی اظهار داشته است: «در سالهای ابتدای بعثت، از جمله ماجرای وفات رسول خدا، بسياری از بستگان و اصحاب پيامبر رفوزه شدند. »

وی اضافه کرده است: «آن امتحان برای ١٤٠٠ سال پيش بود و از آن زمان جامعه رشد بيشتری کرده است. آن زمان برخی بستگان پيامبر عامل انحراف بودند و رفوزه شدند و اکنون برخی بستگان امام خمينی.»

اين عضو مجلس خبرگان که برخی رسانه از او به عنوان پدر معنوی جبهه پايداری ياد می کنند، به طور مشخص نامی از اين اعضای خانواده آيت الله خمينی به ميان نياورده است.

محمد تقی مصباح يزدی در ادامه اين مصاحبه و در پاسخ به نقل قولی از اکبر هاشمی رفسنجانی که گفته بود «تمدنی که امام می‌خواست اين انقلاب ايجاد کند، دچار انحراف شده است» و «حتی از شما به‌عنوان يکی از تحريف‌گران امام نام می‌برند» ، اظهار داشت: «کسانی که ما را متهم به تحريف می‌کنند [آقای هاشمی رفسنجانی]، در واقع افترا می‌زنند و افترا از قديمی‌ترين شگردهای شيطانی است».

وی اضافه کرد: «اگر امام را تحريف کنند، يعنی دارو را تبديل به سم کرده‌اند. نتيجه اين است که به‌جای بهبود، مرگ خواهد بود.»

مساله تحريف آيت الله خمينی ابتدا در سخنرانی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در روز ۱۴ خردادمطرح شد.

علی خامنه ای «تحريف» رفتار و گفتار بنيانگذار جمهوری اسلامی را «خطری بزرگ» و «منحرف کردن صراط مستقيم ملت ايران» توصيف کرد.

به دنبال اين اظهارات، موجی از اظهارات مشابه رهبر جمهوری اسلامی آغاز شده و شماری از چهره‌های اصولگرا و ائمه جمعه در نقاط مختلف ايران عليه چنين رويکردی موضعگيری کرده‌اند.

هرچند رهبر جمهوری اسلامی اسمی از «تحريف کننده» آيت‌الله خمينی به ميان نياورد، اما به نظر می‌رسد اين انتقادها متوجه اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت، باشد که روز ۱۳ خرداد امسال با تجليل از آيت‌االله خمينی او را «مروج رحمانيت اسلام» خواند و مدعی شد که انديشه خشونت در فعاليت‌های بنيانگذار جمهوری اسلامی جايی نداشته است.

اظهارات آقای هاشمی در نشستی با عنوان «جهان عاری از خشونت در انديشه امام خمينی» بيان شده، نشستی که در آستانه بيست‌وششمين سالگرد درگذشت آقای خمينی برگزار شد.

آقای رفسنجانی که خود از چهره‌های نزديک به آيت‌الله خمينی محسوب می‌شد، در اين نشست اظهار داشت: «انقلابی که امام [آيت‌الله خمينی] طراحی و رهبری کرد، عاری از هرگونه خشونت بود و هيچ‌گاه در برنامه‌ريزی ايشان فعاليت‌های خشن وجود نداشت».

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، در واکنش به اظهارات اکبر هاشمی رفسنجانی گفته بود، تحريف آيت‌الله خمينی اين است که وی به عنوان «اسطوره آزاديخواهی» معرفی شود.

XS
SM
MD
LG