لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۱

کرواسی مرز خود با صربستان را به روی پناهجویان باز کرد


صد ها پناهجو پس از ورود به اسلوونی
صد ها پناهجو پس از ورود به اسلوونی

گزارش‌ها حاکی است به دنبال سردی هوا و وخامت وضعیت هزاران پناهجو در صربستان، کرواسی مرز خود با صربستان را به روی پناهجویان باز کرده است.

در همین حال گزارش‌ها حاکی است به دنبال بسته شدن مرزهای جنوبی مجارستان و پس از آنکه اسلوونی اعلام کرد که روزانه تعداد مشخصی از مهاجران را می‌پذیرد، شمار پناهجویان در پشت مرزهای صربستان با کرواسی درحال افزایش است.

به گزارش رویترز، به رغم آنکه مقام های اسلوونی گفته بودند که این کشور روزانه فقط ۲۵۰۰ مهاجر را خواهد پذیرفت، اما گزارش ها حاکی است که روز دوشنبه ۱۹ اکتبر ۵۰۰۰ نفر از مرز کرواسی وارد اسلوونی شده‌اند.

طبق این گزارش، وزیر کشور اسلوونی گفته است، کرواسی در خواست‌ها و برنامه‌های ما را نادیده می‌گیرد.

وی گفته است، چنانچه وضعیت ورود پناهجویان به اسلوونی با این حجم ادامه یابد، نیروهای ارتش برای کنترل وضعیت فراخوانده خواهند شد.

یک سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفته است، بیش از ۱۰ هزار پناهجو در صربستان گرفتار شده‌اند، در حالی که به شمار آنها اضافه می‌شود و راهی برای حرکت به سمت دیگر کشورها ندارند.

میلتا سونجیک، از سخنگویان کمیساریای عالی سازمان ملل متحد گفته است: حرکت (پناهجویان) مثل جریان یک رودخانه بزرگ از مردم است که هرکجا جلوی مسیر آن را بگیرید، سیل جای دیگری را خواهد برد.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد می‌گوید، پلیس کرواسی غروب روز دوشنبه اجازه داده است دو تا سه هزار پناهجو از صربستان وارد کرواسی شوند.

گزارش‌ها پیشتر حاکی از آن بود که هزاران پناهجو در روستای «برکازووو» در مرز صربستان و کرواسی گرفتار شده بودند. این در حالی بود که به رغم وضعیت نامساعد جوی، کرواسی اجاز ورود به این پناهجویان نداده بود.

به دنبال تشدید بحران پناهجویان در اروپا و بسته شدن مرز کرواسی با مجارستان، کرواسی پناهجویان را به سوی مرز خود با اسلوونی هدایت می کند.

مقام های کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان می گویند، اکثر این پناهجویان از شهروندان سوریه، عراق و افغانستان هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اکثر پناهجویان می‌کوشند تا از راه‌های مختلف خود را به آلمان برسانند که قوی‌ترین اقتصاد اروپا را دارد و تخمین زده می‌شود که تا پایان سال جاری پذیرای حدود یک میلیون پناهجو باشد.

XS
SM
MD
LG